Comisiones Obreras del País Valenciano | 26 abril 2024.

CCOO PV insta als serveis de prevenció a rebutjar les solucions de desinfecció basades en ozó

El sindicat recorda que l'ús inapropiat d'aquesta substància química, que no està autoritzada com a viricida davant de la COVID-19, podria generar riscos greus per a la salut del conjunt de persones treballadores.

20/05/2020.
    Ozó

CCOO PV està detectant que nombroses empreses recorren a aquesta fórmula de desinfecció de manera massiva, fins i tot malgrat el desconeixement de les quantitats a utilitzar perquè no representen un risc addicional, al ja de per si mateix provocat per la COVID-19.

El secretari d'Acció Sindical, Salut Laboral i Medi Ambient de CCOO PV, Daniel Patiño, afirma que són moltes les avaluacions de riscos efectuades per serveis de prevenció aliens que s'estan deixant portar pel màrqueting i que, en aquestes fases de desescalada, “donen una aparença de seguretat que pot desembocar en l'efecte contrari”.

La Societat Espanyola de Sanitat Ambiental va emetre pronunciament el 24 d'abril sobre l'ús de biocides, de túnels i d’arcs desinfectants de polvorització sobre les persones en la pandèmia, en el qual expressament es desaconsella l'ús d'ozó, ja que en l'actualitat es troba en revisió per l'Agència Europea de Productes Químics.

Es tracta d'una substància oxidant generada in situ que té nombroses aplicacions industrials, però en no haver sigut avaluada encara per la Unió Europea per al seu ús com a desinfectant d'ús ambiental, es desconeix la dosi necessària per a garantir la seua eficàcia com a viricida i els efectes per a la salut. D'igual manera, no està registrada com a biocida conforme Reglament (UE) núm. 528/2012 (i en l'anterior normativa nacional en el RD 1054/2002), ni es troba en el llistat de viricides autoritzats pel Ministeri de Sanitat davant del coronavirus.

Danys a la salut

CCOO PV adverteix dels possibles danys a la salut que comporta l'ús de l'ozó, per la seua capacitat de causar danys en vies respiratòries, irritació de pell i mal ocular, així com cancerigen si entra en contacte prolongat amb altres substàncies (com per exemple amb el limoné que forma concentracions de formaldehid), tant a les persones treballadores que ho estan utilitzant com a les que estan en les zones de treball on s'ha utilitzat. Uns danys que s'han de tindre presents quan s'hi aplica l'ozó com a desinfectant.

La central sindical advoca per la utilització de productes biocides alternatius amb capacitat viricida coneguda i autoritzada, inclosos en el llistat publicat pel Ministeri de Sanitat, i que siguen aplicats per personal professional especialitzat. Això amb la finalitat de minimitzar danys a la salut dels treballadors i de les treballadores que hi apliquen biocides així com a les persones que romanen en els espais desinfectats.