Comisiones Obreras del País Valenciano | 24 abril 2024.

La precarietat imperant (87 %) malgrat el lleu descens de l'atur (0.06 %) marca la Jornada Mundial del Treball Decent

La creació de treball decent ha de ser una prioritat del Govern valencià i de la societat en general. Necessitem canviar la tendència cíclica d'un mercat laboral que augmenta la vulnerabilitat de col·lectius especialment castigats, que segueixen suportant el repartiment indecent d'un treball precari.

02/10/2019.
    La protecció per atur es retallarà l’any 2016 en 5.483 milions d'euros.

El País Valencià va registrar pel setembre una reducció de 206 persones aturades respecte al mes anterior, davant de les 364.856 que segueixen registrades com a demandants. El 87.4 % dels 189.674 nous contractes va tenir caràcter temporal.

La secretària d'Ocupació i Formació de CCOO PV, Ana García Alcolea afirma que “aquesta millora lleu és una cortina de fum que no pot ocultar les condicions en les quals s’ocupen les persones treballadores al nostre territori”.

“El nostre model productiu consolida la desigualtat, i manté en un 59.8 % el percentatge de les dones demandants d'ocupació, segueixen sent les més afectades per l'atur i la contractació precària” observa Alcolea.

Entre les persones menors de 25 anys s'ha incrementat en 2.679 el nombre de joves que no troben ocupació, o que emigren en constatar que les ofertes no tenen res a veure amb la seua formació o perfil professional.

Inestabilitat i empobriment, la cara B del mercat laboral

Segons denuncia la responsable sindical patim un mercat laboral marcat per l’estacionalitat, la volatilitat, l'excessiva rotació de contractes que consolida la pobresa i el repartiment de contractes precaris i on augmenta la desigualtat social i la taxa de pobresa. Respecte al descens de l'atur, el considera tan positiu com insuficient i enganyós, ja que “no té en compte totes les que deixen de registrar-s’hi per l'efecte descoratjament, a qui els arriba la jubilació sense haver aconseguit ocupar-se, o a les que ixen del territori a cercar ocupació”.

En aquest context, dilluns que ve dia 7 d'octubre el sindicat s'uneix a la Jornada Mundial pel Treball Decent, que l’any 2019 reclama reforçar la crida a invertir en cures, ja que l’any 2018 a Espanya es van utilitzar 130 milions d'hores diàries a realitzar treball de cures no remunerat, una xifra que equival a 16 milions de persones treballant vuit hores al dia sense percebre cap remuneració.

Dades desagregades

Per províncies, aquesta disminució de l'atur s'ha vist reflectida únicament a la província de València on hi ha 2.573 aturats menys que el mes anterior, un 1,41 %. A la resta de províncies del País Valencià l'atur ha augmentat, a Castelló hi ha un augment de 932 persones (0,65 %) i 1.435 a Alacant (3,78 %). Si ho comparem amb l'any anterior les tres províncies han disminuït el nombre de persones aturades.

En l'àmbit estatal el nombre d'aturats va ser de 3.079.711, xifra que representa un increment del 0,45 %. Respecte a l'exercici anterior, igual que el País Valencià, hi ha una disminució de l'atur, concretament 122.798 aturats menys (un -3,83 %).

Per activitats econòmiques, l'atur va disminuir en agricultura un 5,31 %, en indústria un 2,12 %, i en construcció un 5,75 %. No obstant això, va augmentar en el sector serveis amb 2.622 aturats més que el mes anterior (1,05 %) i el col·lectiu de persones sense ocupació anterior, que ha registrat 649 aturats més (2,84 %).

Per sexes, l’atur femení se situa en 218.300 dones (608 dones aturades més que el mes anterior), aquesta xifra representa el 59,8 % del total d'aturats i ha augmentat respecte al mes anterior un 0,28 %. Quant al sexe masculí, en el mes de setembre) hi ha 146.556 homes aturats, ha disminuït respecte a agost un 0,55 % (-814 homes aturats).

El col·lectiu que més ha patit l'increment de l'atur són els menors de 25 anys (29.562 joves aturats). Respecte al mes anterior hi ha augment de 2.679 joves aturats, això representa un augment del 9,97 %. El grup de persones aturades de 25 anys o més ha disminuït un 0,85 %.

El nombre de contractes al País Valencià pel setembre ha sigut de 189.674. Ha augmentat respecte al mes anterior en 57.155 contractes (43,13 %) i en àmbit interanual en 4.333 (2,3 %).

Finalment, pel setembre de 2019 hi havia 1.886.287 persones afiliades a la Seguretat Social. Això representa una disminució respecte al mes anterior de 1.010 persones, la qual cosa significa disminució de l'afiliació a la Seguretat Social del 0,1 %. En àmbit interanual ha augmentat en 50.326 persones (un 2,7 % d'increment).

En l’àmbit estatal, la Seguretat Social tan sols ha augmentat 3.224 afiliats respecte al mes d'agost, una de les pitjors dades dels últims anys.