Comisiones Obreras del País Valenciano | 23 abril 2024.

Sanitat valenciana

Les claus de la 'punxada' de la sanitat valenciana: retallades, infrafinançament i sistema organitzatiu

L'informe de la Federació d'Associacions per a la Defensa de la Sanitat Pública situa el País Valencià en el furgó de cua estatal quant a serveis sanitaris. CCOO analitza les possibles causes i les solucions per a revertir la situació.

03/09/2019.
    Mª Ángeles Gómez, responsable de Negociació Col·lectiva.

La Federació d'Associacions per a la Defensa de la Sanitat Pública (FADSPU) ha situat el País Valencià com una de les regions espanyoles amb “serveis sanitaris deficients”, juntament amb Madrid, Cantàbria, Galícia i Balears. Només Catalunya, Canàries, Múrcia i Andalusia ocupen una posició pitjor. El sistema organitzatiu, el cúmul d’hores del personal, la falta d’inversió i de finançament o les retallades efectuades en l’època del PP són algunes de les causes que, en opinió de la Federació de Sanitat i Sectors Sociosanitaris de CCOO PV (FFSS-CCOO PV), estan darrere que la valenciana siga una de les comunitats autònomes que ocupen el furgó de cua d'aquest informe.

La responsable de Negociació Col·lectiva de la Federació de Sanitat i Sectors Sociosanitaris de CCOO PV, Mª Àngeles Gómez, ha recalcat que aquesta posició en el rànquing té a veure, entre altres qüestions, amb la “reducció de llits i el sistema organitzatiu i d’estructura de la sanitat pública”. Quant al primer punt, ha explicat que, “per exemple, en el nou Hospital La Fe hi ha 150 llits menys”.

No estan massa millor les coses en relació al capítol del personal. Per a Gómez, “la reducció de plantilles fa que els treballadors i les treballadores hagen de realitzar esforços extra que, a més, tarden a cobrar-se i això acaba redundant en la qualitat del servei que es presta”. Convé no oblidar que des de la crisi, s'han perdut aproximadament 8.000 llocs de treball. En aquest sentit, la responsable d'aquest sindicat admet que “les plantilles no s'han restituït com caldria”.

Per a la FSS-CCOO hi ha dues paraules clau: “Finançament i inversió”. Mª Àngeles Gómez ressalta que “amb un millor finançament es poden assumir millors inversions”, i al·ludeix a un problema endèmic de la Comunitat Valenciana respecte al Govern central. A aquestes dues paraules, el sindicat afig la “gestió”, que “s'ha demostrat que també és un pilar fonamental en casos com l’ús de fàrmacs genèrics que sí que funciona millor en altres regions”.

Les retallades aplicades pel govern autonòmic del PP en els últims 20 anys i l’esmentat infrafinançament és un altre dels arguments negatius que semblen haver portat la sanitat valenciana a ocupar un dels pitjors llocs del rànquing de la FADSPU. La solució, en opinió del sindicat, passa per “un reforç de l’atenció primària, un control de despesa farmacèutica i la reversió dels serveis que actualment estan externalitzats”.