Comisiones Obreras del País Valenciano | 25 abril 2024.

Aniversari accident Aparthotel Europa

La precarietat endèmica dispara la sinistralitat i deteriora el sector turístic

El 21 d'agost de 2014 es produïa un greu accident laboral, en l'Aparthotel Europa de Calp, en què nou treballadores que no estaven donades d'alta en la seguretat social van caure des d'un desé pis quan es va desplomar l'ascensor en què es trobaven. Cinc anys després persisteixen en el sector diversos riscos que es van evidenciar determinants en aquest succés.

20/08/2019.
    Imatge campanya salut laboral i riscos específics de les cambreres de pis

La subcontractació incontrolada, la falta de mesures preventives, la descoordinació entre les empreses, la falta de formació i informació de les treballadores van ser detonants d'un sinistre evitable, que els va implicar conseqüències greus, incapacitats cròniques físiques i psicològiques per a poder desenvolupar la seua professió.

Si bé és cert que fruit de la pressió social i d'intervencions de l'Administració com la campanya Seguretat Industrial SI (sobre estat i manteniment d'instal·lacions i elements), s'ha visibilitzat amb gran impacte les condicions de treball del col·lectiu de cambreres de pisos, la majoria de les reivindicacions del sector turístic sobre aquest tema continuen de plena actualitat.

En plena campanya estival, el nombre de contractes segueix en màxims i la seua durada en mínims, “un de cada 4 contractes dura menys d'una setmana, i sectorialment la inestabilitat contractual se centra en el turisme”, denúncia Patricia Carrillo, secretària general del CCOO Serveis a Alacant.

El sector necessita més mitjans de vigilància i control per part de l'autoritat laboral, el Pla Director de la ITSS s'ha d'enfortir més enllà de les cartes enviades, “ara com ara, l'incomplidor de la normativa en contractació ho fa de forma deliberada, no per desconeixement” detalla. Un altre dels problemes apressants es troba en les càrregues de treball i en l'excés d'hores extraordinàries, “les dades de l'EPA corroboren que l'activitat del sector turístic ha de repartir-se més (en nombre de persones emprades disminuint les hores extraordinàries) i millor” (respectant les condicions laborals i especialment en el registre diari de jornada), apunta Carrillo.

CCOO “continua reivindicant que la salut laboral no es quede en un document formal, sinó en la implantació real a càrrec de les empreses per convicció que afecta a la productivitat, a més de la necessària protecció a la salut de les persones treballadores”. La relació treballe precari i qualitat de vida és indiscutible; per a això, la cultura preventiva empresarial ha d'instal·lar-se d'una vegada per sempre de portes per a dins de cada establiment turístic.

En coherència, el sindicat crida a les mobilitzacions del pròxim dia 25 a la porta del consistori de la ciutat d'Alacant, per la dignitat d'un sector motor de l'economia valenciana. “Quan es discuteix en les Corts Valencianes o en alguns ajuntaments sobre mocions que tenen impacte en el sector, s'ha d'incloure's a totes les parts, i el conjunt de treballadors i treballadores és imprescindible”, conclou Carrillo.

Cinc anys després d'un dels successos més impactants en la Costa Blanca i en el sector turístic, “recordar les causes que el van provocar, l'abast dels danys i la prevenció com a únic antídot és una responsabilitat sindical, perquè mai més hàgem de lamentar un accident que es podria haver evitat”.