Comisiones Obreras del País Valenciano | 18 abril 2024.

Condemna de l’assassinat d’una jove sahrauí per les forces d’ocupació marroquines

• 24 de juliol, a les 19.30 h, concentració en Delegació de Govern de València.

Condemnem enèrgicament l’assassinat de #SabahOtman i la repressió violenta contra la població sahrauí per les forces d’ocupació marroquines. Per això, demà ens concentrem junt a la Plataforma Valenciana de Solidaritat amb el Poble Sahrauí, de la qual formem part, per exigir al Govern espanyol que hi intervinga per posar fi a la impunitat.

23/07/2019.
#SabahOtman

La Plataforma Valenciana de Solidaritat amb el Poble Sahrauí, que la conformen més de 50 organitzacions, condemna l'assassinat de la jove sahrauí Sabah Otman Hameida "Njourni" per les forces d'ocupació marroquines.

La jove va morir el passat 19 de juliol en ser atropellada per vehicles policials que van envestir una multitud que celebrava el triomf d'Algèria en la Copa d'Àfrica de futbol. Almenys altres dos joves van resultar ferits de gravetat.

Segons informa l'agència EquipeMedia, en les hores prèvies a la final, celebrada al Caire a les 21.00 h del passat divendres, 19 de juliol, “les forces repressores marroquines van ocupar amb vehicles militars la majoria de les grans vies de l’Aaiun. Entre els vehicles es van comptabilitzar cisternes de llançament d'aigua a pressió, cotxes de policia i camions militars, que es van situar estratègicament al voltant de la cafeteria on es concentrava la major part dels sahrauís que gaudien de la festa gran del futbol africà”.

A la fi del partit, centenars de sahrauís van eixir als carrers de l’Aaiun a festejar la victòria d'Algèria, en un acte que tenia molta més càrrega política que esportiva. El crit “un, deux, trois, vive l'Algérie!” de centenars de veus sahrauís, anava molt més enllà d'una simple manifestació d'alegria pel triomf d'una selecció de futbol que, al cap i a la fi tampoc és la seua, encara que sí la del país que els acull des de 1975 i que els dona suport decidit des d’ençà.

I aqueix crit va ser el detonant per a la càrrega de les forces d'ocupació marroquines que van utilitzar per a això una força desproporcionada, amb l'ús de canons d'aigua a pressió, bales de gomes i vehicles que envestien contra la multitud, i causaren la mort per atropellament de la jove sahrauí Sabah Otman Hameida "Njourni" i ferides de gravetat a Otman Cheikh Saffar i Ahmed al-Rugaibi. A més, segons informa igualment EM,” desenes de persones van ser detingudes durant la càrrega sense que, fins al moment, es coneguen detalls sobre el seu estat de salut o del seu parador”.

Davant aquests fets, la Plataforma Valenciana de Solidaritat amb el Poble Sahrauí:

Condemnem enèrgicament l'assassinat de Sabah Otman Hameida "Njourni" per les forces d'ocupació marroquines, així com la infinitat de ferits, dos d'ells greus, causats per la seua intervenció desproporcionada i violenta contra la població sahrauí que celebrava la victòria d'Algèria en la Copa d'Àfrica de futbol la nit del passat divendres, 19 de juliol.

Rebutgem categòricament el terme “mort accidental” utilitzat per l'agència oficial marroquina (MAP) i replicada per alguns mitjans de comunicació, ja que la repressió exercida per les forces d'ocupació marroquines no té res d'accidental i sí de sistemàtica. I en aqueixa repressió sistemàtica s'emmarca la mort de Sabah i les ferides de gravetat dels altres dos joves.

Denunciem el tractament informatiu donat a aquests fets per alguns mitjans de comunicació que han optat per la versió de l'agència de premsa oficial marroquina (MAP) o directament pel silenci més absolut.

Exigim al Govern d'Espanya que intervinga davant el Regne del Marroc i sol·licite una investigació veraç i objectiva sobre la intervenció de les forces marroquines que va finalitzar amb la mort de la jove sahrauí i amb un nombre elevat de ferits, alguns de gravetat.

Exigim igualment al Govern d'Espanya la paralització de la venda al Marroc d'armament i de material antidisturbis susceptible de ser utilitzat en actuacions repressives contra la població civil sahrauí.

Urgim a l'ONU, a la UE i especialment als governs d'Espanya i de França, ambdós amb una responsabilitat gran en el conflicte que manté el poble sahrauí en l'exili o sota l'ocupació marroquina, que hi intervinguen decididament per a fer respectar la Declaració universal dels drets humans, dote la MINURSO de competències en aquesta matèria, i per a fer complir les resolucions del Consell de Seguretat de l'ONU encaminades a la celebració del referèndum d'autodeterminació.

Sol·licitem a ajuntaments, parlaments, governs autonòmics i altres institucions públiques que al llarg de l'estiu han rebut o rebran els xiquets i les xiquetes sahrauís del programa Vacances en Pau, que condemnen públicament la violenta repressió exercida contra la població sahrauí resident en al Sàhara Occidental ocupat pel Marroc.

Sol·licitem a organitzacions socials, polítiques i sindicals que se sumen a la condemna del règim d'ocupació marroquina del Sàhara Occidental que tant sofriment genera a la població sahrauí des de fa més de 43 anys i assumisquen com a propi aquest comunicat que fem públic a València, 21 de juliol de 2019.