Comisiones Obreras del País Valenciano | 18 de agosto de 2019

CAMPANYA SMI

CCOO PV estima en 1.514 milions d'euros a l'any les hores extra no pagades, l'1,39 % del PIB valencià

El País Valencià és la segona autonomia en la qual més hores extraordinàries es realitzen, arriba a 1.601.400 a la setmana, segons un informe realitzat per CCOO PV, que estima que servirien per a crear 40.000 nous llocs de treball decent a l'any. Per fer aflorar aquestes irregularitats, el sindicat considera adequada la mesura de registre diari de jornada.

12/07/2019.
    El portal web de economía sumergida de CCOO Vinalopó- Vega Baja ha recibido 250 denuncias de situaciones irregulares.

El sindicat ha realitzat un estudi amb dades de l’EPA de 2018 sobre hores extres realitzades i no remunerades en contractes indefinits a jornada completa que, al nostre territori, ascendeixen a 1.601.400 a la setmana. El major increment es produeix en el tercer trimestre, a causa de l'impacte del període estival, fonamentalment en el sector turístic.

Daniel Patiño, secretari d'Acció Sindical de CCOO PV, denuncia que aqueix volum d'hores està comportant un desviament directe de rendes del treball cap als beneficis empresarials. “Són quantitats que tindrien una repercussió directa en les butxaques dels treballadors i de les treballadores, i indirecta en les arques públiques, ja que no es declaren. Per tant, a més de contribuir a la precarietat laboral, són un frau a la Seguretat Social”, assegura.

Si calculem el cost salarial d'hora efectiva durant 2018 al País Valencià, ens llança la quantitat de 1.514.000.000 euros no abonats durant l'any passat, l'equivalent a un 1,39 % del PIB. Segons Patiño, aquest fenomen que hem normalitzat, té gran impacte en la mesura de la productivitat laboral, per no dir el risc en la salut a causa de l'excés de jornada.

Per a CCOO PV resulta imprescindible el compliment de la normativa en matèria de registre diari de jornada, com a eina per a aflorar aquest volum d'hores extraordinàries que es realitzen setmanalment, “perquè l'objectiu d'aquesta mesura és posar fre als abusos empresarials i garantir la conciliació de la vida laboral i familiar”. En aquest sentit, ha proposat al Consell la creació de l'Observatori del Treball Decent, com a eina de control i denúncia de l'economia irregular i submergida. El sindicat considera intolerable que, havent-hi més de 322.000 persones en situació d’atur, les empreses aposten per perllongar innecessàriament les jornades en lloc de transformar aqueixes hores en nous llocs de treball.

Alerta Daniel Patiño que aquestes dades són una estimació molt a la baixa, ja que no arrepleguen els contractes temporals, ni a temps parcial, ni el volum de persones treballadores autònomes sense personal al seu càrrec o el “fals treball autònom” que utilitza l'economia de plataforma, un fenomen àmpliament estés i que ja comença a ser sancionat per la Inspecció de Treball.