Comisiones Obreras del País Valenciano | 25 abril 2024.

Implantació autonòmica Llei de dependència

El sistema d'atenció a la dependència atén al País Valencià 80.902 persones i té 23.246 sol·licituds en llista d'espera

CCOO PV avalua el desenvolupament autonòmic de la Llei 39/2006, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència, fins a maig de 2019. L'Informe analitza l'evolució històrica de persones beneficiàries; tipus, graus i nivells de prestació; llista d'espera; evolució de l'ocupació en el sector i la problemàtica de cuidadores i cuidadors no professionals.

11/07/2019.
    La Generalitat Valenciana ha de fer-se’n càrrec del 84 % de la despesa del SAAD

Ana Belén Montero, secretària de Política Social de CCOO PV ha presentat en roda de premsa l'Informe realitzat pel sindicat i ha destacat “un innegable avanç en la minoració de la ‘llista d'espera’ des del principi de l'anterior legislatura, que ha permés elevar el nombre de persones beneficiàries fins a la major xifra en la història del País Valencià”.

Montero ha valorat els canvis positius en la gestió del sistema com la descentralització de la valoració de les sol·licituds als ajuntaments, o el nou procediment de reconeixement de grau de dependència i d'accés al sistema. Actualment, el sistema d'atenció a la dependència atén 80.902 persones al País Valencià, amb una prestació reconeguda. Un augment significatiu respecte a setembre de 2015, que xifrava en 41.662 les persones ateses. No obstant això, 23.246 sol·licituds segueixen en llista d'espera.

El nivell d'implantació al País Valencià respecte a altres comunitats ha sigut històricament molt baix, en aquests últims anys, la progressió reflectida en l'Informe evidencia una determinació major a agilitar la gestió i atallar les esperes, una reducció important de prestacions o serveis pendents i un increment mínim del nombre de sol·licituds no valorades. Durant l’any 2018, el País Valencià és una de les comunitats autònomes que major augment de persones beneficiàries ateses ha aconseguit, ha passat de 68.209 persones a 80.902.

Reivindicacions: assistent personal, finançament, professionalització

Montero ha instat al nou Govern del Botànic II a prendre consciència de la importància de resoldre els expedients en el temps que estableix la norma. Així mateix, la responsable ha reclamat la implantació de la prestació d'assistent personal al País Valencià, que actualment solament perceben 13 persones (el 0.02 %).

Respecte al tipus d'atenció que reben les persones en situació de dependència al País Valencià, els serveis representen un 45.95 %, mentre que les prestacions econòmiques de cures representen un 54.05 %. La base del creixement són les prestacions de cures en l'entorn familiar, pel que fa a les prestacions de serveis, la qual cosa genera una falta de professionalització en el sector, així com una limitació en la creació d'ocupació i qualitat i intensitat de l'atenció rebuda.

El desenvolupament de l'atenció a la dependència acusa especialment el problema greu que representa l’infrafinançament autonòmic. El País Valencià és de les tres comunitats, juntament amb Navarra i Andalusia, qui menys inversió rep de l'Estat. En el sistema d'atenció a la dependència, el País Valencià solament rep de l'Administració general a penes un 16 % de la despesa pública total, i la Generalitat Valenciana ha de fer-se’n càrrec de l'altre 84 %.

Un aspecte nou que arreplega l'Informe és l'evolució de les altes en el conveni especial de les cuidadores no professionals en l'entorn familiar, que ha augmentat de manera considerable des del mes de març. Un increment que Montero atribueix a la reversió de la retallada realitzada l'any 2012. Les persones cuidadores van ser obligades a optar per assumir les quotes a la Seguretat Social del conveni subscrit o causar baixa en aquest, en eliminar-se el pagament per part de l'Administració de la cotització a la Seguretat Social.

CCOO ha reivindicat de manera permanent una correcció d'aquesta injustícia social que va afectar greument les trajectòries de cotització de les persones cuidadores. Finalment, l’any 2019 s'ha restituït un dret que mai va haver de sostraure's. L'informe arreplega un augment de 2.667 persones amb conveni subscrit en un sol mes: de les 825 persones registrades pel mes de març a 3.492 per l'abril.