Comisiones Obreras del País Valenciano | 25 abril 2024.

CCOO PV denuncia les noves formes d'esclavitud i rebutja naturalitzar la contractació precària

“Instem al futur Consell a prioritzar la qualificació i la creació d'ocupació de qualitat. No avançarem en precari. No podem tancar els ulls a les fórmules emergents de relació laboral que externalitzen tots els riscos. El repte comú és impedir l'explotació en ple segle XXI i recompondre un marc sòlid de negociació col·lectiva actualitzada que evite abusos”. Ana garcía, secretària Ocupació i Formació de CCOO PV.

04/06/2019.
    Ana García, secretària d'Ocupació i Formació de CCOO PV

Dels 191.567 contractes registrats al País Valencià pel mes de maig, el 90,8 % n’eren temporals. Sobre aquest tema, la responsable sindical apunta la concentració de la contractació en el sector serveis, a les portes de la campanya estival, i rebutja la precarietat com a model “incapaç d'aportar estabilitat a les carreres de cotització”.

Davant la baixa qualitat de l'ocupació generada per l'economia espanyola, Ana García reitera la denúncia constant de fissures de temporalitat i parcialitat imposades. “La classe treballadora mereix poder desenvolupar-se professionalment i realitzar els seus projectes de vida, cosa que exigeix reforçar un diàleg social fructífer” assegura.

Al seu parer, els elements més destacables de la dada d'atur registrat pel maig tornen a ser la feminització de l’atur (60,5 %) i la temporalitat com a constant. Sobre aquest tema, la responsable reivindica la dignificació de les condicions laborals, així com l'increment dels salaris. També urgeix a perseguir els abusos facilitats pel nou model de relacions laborals impulsat per la mal anomenada economia de plataformes.

Tenim propostes i exigim fets

Les persones treballadores pobres i en precari no estan en condicions d'exigir el compliment de les obligacions empresarials. Continua sent imprescindible una acció sindical de proximitat, per a corregir situacions d'explotació. Alguns exemples seria l'aflorament de falsos autònoms en càrnies o l'abús de les persones becàries, fins i tot en l'Administració, com avala ja una resolució d'Inspecció de Treball.

Davant les recomanacions d'estalvi i austeritat, completament alienes a la realitat de les famílies treballadores, CCOO PV reclama millorar salaris, i un canvi de model basat en l'ocupació de qualitat. “Continuem reivindicant la centralitat de l'ocupació com a element de cohesió social i de dignificació. Aquest sindicat reivindica una alça salarial que permeta un consum generador de riquesa, així com major protecció social dels qui perden la seua ocupació” afirma.

Per a CCOO és fonamental:

Major inversió en sectors productius d'energies renovables, en rehabilitació d'edificis, així com la inversió en infraestructures públiques, des de la prevenció davant una nova bombolla immobiliària.

L'estabilitat i la humanització de les relacions laborals, cal reactivar sectors com el de la indústria o el de l'agricultura, dels quals viuen milers i milers de famílies valencianes, així com recuperar els serveis públics a la ciutadania, i crear ocupació en el sector de l'educació, la sanitat, els serveis socials o la dependència.

Volem un canvi que genere un treball decent perquè el conjunt de treballadors i treballadores puguen desenvolupar els seus projectes de vida i tot això, fruit del diàleg i la concertació social.

Dades atur enregistrat al País Valencià, maig 2019

Pel maig de 2019 l'atur registrat al País Valencià és de 356.397 persones, s'ha reduït en 8.744 persones respecte al mes anterior, és a dir, un 2,39 %.Respecte al mateix mes de l'any anterior, l'atur registrat s'ha reduït en 17.819 persones, amb un ritme de descens interanual del 4,76 %.

Els aturats del País Valencià representen l’11,6 % del tot l'Estat i la nostra comunitat autònoma se situa en tercera posició del total de l'Estat, se situa per darrere d'Andalusia i de Catalunya amb 761.113 i 371.091 aturats respectivament. També és la tercera comunitat on més cau l'atur (per darrere també d'Andalusia i de Catalunya).

Per sectors econòmics, l'atur registrat l'encapçala el sector serveis amb 243.311 aturats registrats, un 68,3 % del total d'aturats correspon a aquest sector.

L'atur ha baixat en tots els sectors, també en termes interanuals.
    En l’àmbit provincial, en l'últim mes s'ha experimentat un descens de l'atur a les tres províncies, a Alacant un 2,88 % d'aturats menys (4.246 aturats menys), València una caiguda del 2,21 % (-3.946 aturats) i a Castelló s'ha produït un descens de l'atur de l’1,41 % (-552 aturats).

Per sexes, l'atur del País Valencià (356.397 persones) es reparteix de manera desigual 140.706 homes i 215.691 dones, és a dir, el 60,5 % de l’atur és femení.

Ha disminuït en ambdós sexes, però respecte al mateix mes de l'any 2018, la disminució dels homes aturats és del 6,63 % i el de les dones és del 3,50 %.

Per edats, l’atur es concentra majoritàriament en persones majors de 25 anys, que absorbeixen el 92,2 % d’aquest.

Pel mes de maig s'han creat 29.274 contractes més que pel mes d'abril d'aquest mateix any (un increment del 18,04 %) i 3.421 contractes més que el mes de maig de 2018 (un increment de l’1,8 %).

Finalment, pel maig de 2019 hi ha 1.919.421 persones afiliades a la Seguretat Social al País Valencià, això significa un increment respecte al mes anterior del 0,7 % amb 14.279 persones afiliades més. En l’àmbit estatal l'increment percentual ha sigut major, un 1,1 % i és 19.442.113 el total de persones afiliades.

No obstant això; l'increment respecte a l'exercici anterior ha sigut superior al País Valencià, un increment del 3,4 % davant del 2,8 % estatal.