Comisiones Obreras del País Valenciano | 19 marzo 2024.

Exposició

CCOO PV inaugura a València l’exposició ‘El segle de Marcelino Camacho. El segle del treball i els drets’

La mostra pretén reconéixer la figura de qui fora fundador i primer secretari general de CCOO i la lluita per les llibertats democràtiques. Un exercici de memòria històrica, que recorre tot el segle XX, i apel·la al món del treball i al paper del moviment obrer en la consecució dels drets de ciutadania. L’exposició, que recorrerà diferents localitats del País Valencià, es podrà visitar fins al 20 de juliol, a l'Octubre Centre de Cultura Contemporània (Sant Ferran, 12, València).

12/06/2019.
    Exposició ‘El segle de Marcelino Camacho. El segle del treball i els drets’.

Amb aquesta exposició, CCOO PV vol reconéixer la figura de Marcelino Camacho com a símbol, tant per a les Comissions Obreres com per a la lluita per les llibertats democràtiques i contra la dictadura. Un gran dirigent que va saber plantejar l'autoorganització dels treballadors per a construir un sindicat plural i independent i defensar el sindicalisme de classe.

La mostra ha estat adaptada per al País Valencià per la Secretaria de Cultura de CCOO PV, amb la col·laboració de la Fundació d’Estudis i Iniciatives Sociolaborals (FEIS) de CCOO PV, en el marc de les accions per la recuperació la memòria històrica i de la recent commemoració del centenari del naixement de Camacho.

L'exposició, que podrà visitar-se fins al 20 de juliol, està organitzada en espais narratius diferents. A través de la figura de Marcelino, ofereix una panoràmica que l'historiador anglés Eric J. Hobsbawm va anomenar el “curt segle XX”, que, en aquest cas, es desenvolupa des del context històric en el qual va nàixer Camacho fins als primers anys de la dècada dels noranta. Aquesta cronologia apel·la la centralitat del treball i el paper del moviment obrer en la consecució dels drets de ciutadania; és a dir dels drets socials i també dels drets civils i polítics.

Exposició a València

La mostra s'ha inaugurat avui a l'Octubre Centre de Cultura Contemporània de València, amb la col·laboració d’Acció Cultural del País Valencià. En l'acte de presentació, hi han intervingut el secretari general de CCOO PV, Arturo León, el president de la Fundación Primero de Mayo, Ramón Górriz i el secretari de Cultura i comissari de la mostra, Ferran Garcia,  qui ha explicat l’adaptació al País Valencià de l'exposició. Pepa Ramis, de la Federació d'Ensenyament de CCOO PV ha presentat el vídeo ‘Historia de un compromiso’. Per últim, Alberto Gómez, comissari de l'exposició, ha fet una visita guiada.

A l'acte hi van assistir representants de plataformes i entitats cíviques, partits polítics, sindicats, Universitat de València i Universitat Politècnica de València.

El secretari de Cultura de CCOO PV, Ferran Garcia, assenyala que, en aquest temps en què hi ha un qüestionament des del punt de vista neoliberal sobre el paper del sindicat, “és imprescindible recuperar la memòria democràtica, la memòria de la nostra gent, el nostre llegat i les nostres arrels històriques perquè formen part de la transició democràtica del nostre país”.

La petjada d’un símbol

Marcelino Camacho Abad (1918-2010) va ser protagonista i testimoni d’un llarg i agitat segle. Un segle que va des de les vagues generals de 1916 i 1917 i el posterior ‘Trienni Bolxevic’ a Espanya, fins al capitalisme de la globalització. Camacho va viure la Segona República i la Guerra Civil, les presons franquistes i el rigor de l’exili, la clandestinitat i els esforços per a organitzar, com a dirigent sindical, les Comissions Obreres contra la dictadura. Va ser secretari general del sindicat des de la seua legalització fins a 1987 i president des d’aqueixa data fins a 1996. Militant comunista, va formar part de la direcció del PCE i del Consell Polític Federal d’Izquierda Unida.

Aqueix llarg segle és el segle dels drets del treball, reflectits en les constitucions de 1931 i 1978. Drets del treball convertits en drets de ciutadania social. El moviment obrer ha lluitat i lluita pels drets democràtics, pels drets de ciutadania civil i política. L’exposició mostra aquest recorregut històric mitjançant la figura central de Marcelino Camacho.

Exposició “El segle de Marcelino Camacho. El segle del treball i els drets”

Lloc: Octubre Centre de Cultura Contemporània. C/ Sant Ferran, 12

Des del 12 de juny fins al 20 de juliol.

Horari de visites:

-De dilluns a divendres: de 9 h a 21 h

-Dissabtes matí: de 10 h a 14 h

-Dissabtes vesprada, diumenges i festius tot el dia: tancat

COMISSARIAT

Ana Abelaira, Susana Alba i José Babiano