Comisiones Obreras del País Valenciano | 25 abril 2024.

Acció global contra els #ParadisosFiscals

Un any més, el 3 d'abril, CCOO PV ha participat juntament amb diverses associacions, sindicats, col·lectius i moviments socials representats en la Campanya Per una Justícia Fiscal i la Campanya No als Tractats de Comerç i Inversió (TCI), en la jornada d'acció global per reclamar l'erradicació d'un dels instruments més mortífers que comporta un afebliment dels ingressos del sistema tributari de molts països: ELS PARADISOS FISCALS.

04/04/2019.
    Pancarta penjada al balcó de l'Ajuntament de València

En aquesta ocasió a València s'han organitzat diverses activitats per a informar a la ciutadania valenciana i demanar a l'Administració pública tolerància zero amb l'evasió i elusió fiscal, així com amb els paradisos fiscals. Un dels actes va ser el desplegament d'una pancarta des del balcó de l'Ajuntament de València, gest amb el qual les organitzacions membres de la Campanya per una Justícia Fiscal reconeixen els avanços fets per l'Ajuntament amb la recent aprovació de la "Instrucció de contractació pública responsable", que incorpora clàusules de responsabilitat fiscal que hauran de complir les empreses que contracten amb el Consistori. Aquest pas engega l'aplicació de la moció que a l'octubre de 2016 va declarar a la ciutat de València lliure de paradisos fiscals.

La iniciativa "zones lliures de paradisos fiscals" persegueix que les institucions públiques, com ara ajuntaments, diputacions i governs autonòmics, incorporen en les seues polítiques de contractació pública criteris que incentiven un comportament fiscal més responsable per part de les empreses licitadores. A dia d'avui, ja són més de 80 municipis els que s'hi han adherit. És essencial l'actiu rol que fa l'Administració pública com a actor determinant en l'economia espanyola. Les contractacions públiques a Espanya equivalen al 20 % del PIB. Per aconseguir una fiscalitat justa és fonamental que l’Administració no contracte serveis amb empreses que tinguen presència en paradisos fiscals.

Una altra de les activitats va ser la concentració i performance que es va realitzar a la Plaça dels Pinazos. Presentàrem "La increïble història de les vergonyants llistes minvants", dirigida per l'actor Vicente Cortés, ens va conduir a un escenari imaginari però molt proper a la realitat, de com els organismes de la Unió Europea decideixen sobre les llistes negres i grises de països i territoris considerats paradisos fiscals.

Al desembre de 2017, la UE va publicar la seua primera llista negra de paradisos fiscals com a mesura per a lluitar contra l'evasió i elusió fiscal. Actualment la llista negra disposa de cinc xicotets estats, mentre que la llista grisa té 63 països els governs dels quals s'han compromés a escometre reformes amb vista a la revisió d'enguany.

Oxfam Intermón a través del seu informe, titulat 'Via lliure' va denunciar que la UE trauria de la llista de paradisos fiscals 9 dels més agressius del món: Bahames, les Bermudes, les Illes Verges Britàniques, les Illes Caiman, Guernsey, Hong Kong, la Illa de Man, Jersey i Panamà. L'organització denuncia que aquests són nou dels paradisos fiscals més agressius del món i que alguns d'aquests estan implicats en escàndols tan coneguts com els 'Papers del Paradís' i els 'Papers de Panamà'.

També s'ha inclòs en l'agenda d'activitats, la projecció i posterior fòrum de debat entorn del documental guanyador del Goya 2017 "Frágil Equilibrio", el 4 d'abril en la seu de CCOO PV.

Paradisos fiscals: clars aliats de la desigualtat.

El 3 d'abril de 2016 més d'un centenar de mitjans de comunicació van presentar simultàniament els primers resultats d'una investigació periodística, els “Papers de Panamà", que treia a la llum les diverses formes en què les elits econòmiques van utilitzar el despatx d'advocats Mossack Fonseca per evadir o eludir les seues responsabilitats fiscals en comptes opacs en diversos caus fiscals, mal anomenats paradisos. El Fòrum Social Mundial d'aqueix any, va decidir prendre el 3 d'abril com a Dia Internacional d'Acció contra els Paradisos Fiscals.

A dia d'avui, l'Impost de Societats encara recapta la meitat que abans de la crisi i el 90 % de les empreses de l'IBEX 35 segueix mantenint presència en paradisos fiscals. El nostre país recapta quasi 7 punts menys d'impostos respecte al PIB que la mitjana de l'eurozona. Si s’equiparés a la UE, les arques públiques disposarien d'uns ingressos addicionals d'un 20 % que els que obté en l'actualitat.

Els paradisos fiscals són un aliat clar a l'actual crisi de desigualtat, ja que representen una via de fugida perquè grans empreses i fortunes reduïsquen la seua aportació fiscal al mínim. És necessari que els programes electorals prevegen mesures contundents per a lluitar contra aquesta xacra”.

Els seus paradisos fiscals, els nostres inferns socials!

Campanya per una Justícia Fiscal

AVF- Economia del Bé Comú, ATTAC PV, CCOO PV, CVONGD, EAPN CV, GESTHA,