Comisiones Obreras del País Valenciano | 29 marzo 2024.

Arturo León: “Si la patronal no compleix l'acord salarial, hi haurà conflicte”

El secretari general de CCOO PV ha destacat que l'increment de la conflictivitat laboral és a causa de la negativa patronal de complir l'acord d’augment salarial, especialment dels sous més baixos.

23/11/2018.
    Arturo León, secretari general CCOO PV, defensa el seu Informe General

El Consell Confederal de CCOO PV, reunit avui a València, ha confirmat amb 70 vots a favor, 24 en contra i 3 abstencions l'Informe general presentat per Arturo León. S’hi analitza la conjuntura socioeconòmica al País Valencià, així com l'evolució recent del mercat de treball. En el pla sociopolític, León ha valorat l'acord aconseguit en matèria de Pressupostos de la Generalitat per a 2019 entre els partits del Botànic. Uns comptes expansius, amb un creixement del 9 % respecte a l'any anterior i amb una despesa social del 80 %.

En la part negativa ha ressaltat el cost elevat que ens representa el pagament del deute, el fet que es mantinga la partida “reivindicativa, però fictícia”, de 1.325 milions com a ingrés previst per a compensar el dèficit de finançament o les partides que depenen que hi haja PGE, com 600 milions en assistència sanitària que compensen la despesa que el turisme ens genera en el sistema valencià de salut i els 300 per a atenció a la dependència.

Sobre aquest tema, el sindicat segueix reivindicant, que el Govern de Sánchez pose sobre de la taula una proposta de nou model de finançament per poder començar amb la discussió per part de les autonomies. En matèria d'infraestructures, necessàries per al desenvolupament econòmic, el secretari general ha celebrat el resultat de les mobilitzacions pel corredor cantàbric-mediterrani, que Brussel·les acaba d'incloure com a eix prioritari dins de la Xarxa Transeuropea de Transport.

Negociació col·lectiva i conflictes laborals

El secretari general ha afirmat que l'estratègia sindical actual passa per la negociació dels convenis per a estendre els efectes de l’AENC, sobretot pel que fa a l'augment dels salaris més baixos, sense defugir el conflicte.

León ha detallat la coincidència de processos de mobilització intensos, amb el propòsit de recuperar drets i de millorar condicions de treball, negociacions de convenis col·lectius i crisis en sectors importants del teixit productiu. Entre els assoliments, ha destacat el resultat de la mobilització del cos de bombers forestals, la subrogació del personal dels centres de diversitat funcional, la signatura del Conveni autonòmic del taulell, el reconeixement de la figura del “fals autònom” en les empreses càrnies o de la relació laboral en Deliveroo.

El funcionariat de presons o el de justícia també han convocat jornades de vaga. Amb més de 1.700 ocupacions perdudes al PV, el personal de Correus sosté una cursa de fons en defensa del servei postal públic i contra les polítiques de precarització.

En el deure, la ruptura de les negociacions del Conveni de residències concertades, les conseqüències de la reestructuració de Ford Europa i el seu impacte en la indústria auxiliar. En l’haver la multitudinària protesta realitzada davant la reunió de la patronal europea del tèxtil (Euratex), a Ontinyent per exigir el compliment dels 1.000 euros de salari mínim de Conveni; o la manifestació prevista en el sector citrícola en defensa del seu Conveni.

Igualtat i 25N

L'Informe ha arreplegat la determinació del sindicat d'abordar, també en l'intern, debats socialment controvertits, com la prostitució o els ventres de lloguer. Respecte al pròxim 8 de març, l'organització anticiparà l'estratègia sindical tenint molt en compte les reivindicacions del moviment feminista.

Durant el Consell s'ha realitzat un emotiu acte emmarcat en la commemoració del 25 de novembre. Els noms de les dones i criatures assassinades i el silenci respectuós del Consell han conclòs amb l'exigència d'acció social, sindical i institucional i la denúncia del sofriment causat per la insuficiència de mesures que previnguen, sancionen i reparen les conseqüències de la violència masclista.

Eleccions sindicals #ÉsElMoment

Fins a final de l'any que ve es renova el 70 % de la representació sindical, CCOO PV s'enfronta al repte d'incorporar en les seues candidatures dones, joves, migrants i LGTBI, “si volem aspirar a seguir organitzant i representant la classe treballadora, tenim la necessitat i el deure de reflectir-la tant com es puga”.

Per poder desenvolupar tot el seu potencial organitzatiu, el sindicat aposta per la coordinació i col·laboració en espais comuns (polígons, recintes aeroportuaris, centres sanitaris, etc.), l'ampliació de sindicalistes de referència per a les empreses i realitzarà una avaluació dels resultats obtinguts.

Comptes 2017

Joan Calatayud, secretari de Finances de CCOO PV, ha presentat el Balanç de comptes de 2017 ja auditades internament i externa que ha sigut aprovat per unanimitat. Les pèrdues després d'impostos ascendeixen a 555.911,69 euros, a causa fonamentalment de l'aplicació del cost de les indemnitzacions de les baixes voluntàries de l’ERO (767.383,37 €). Aquest expedient tancat pel desembre de 2017 ha servit per a equilibrar les despeses estructurals de l'organització en un escenari de manteniment d'ingressos, ja que comporten una baixada de despeses de personal per a 2018 de 826.000 euros. Les despeses de personal en l’any 2017, una vegada descomptada la despesa de les indemnitzacions han significat una disminució propera als 400.000 euros.

En el capítol d'ingressos es destaca la baixada dels Serveis Jurídics al seu nivell històric per la reducció dels expedients i la conflictivitat derivada de la crisi, i per l'aplicació de les bonificacions a l'afiliació. Les partides provinents de l'Administració, si bé s'han estabilitzat, comporten importants problemes de tresoreria per la falta de compliment dels pagaments. Les quotes sindicals experimenten un increment net de 261.494,74 euros, i posen de manifest el creixement afiliatiu.

Entre els reptes marcats per a l’exercici següent, destaca Calatayud els desequilibris de tresoreria, així com els ajustos estructurals de les fundacions, especialment de FOREM PV, escanyada per una deficient gestió de la formació subvencionada per part del Servef.