Comisiones Obreras del País Valenciano | 29 marzo 2024.

Campanya #C189dies per la ratificació del Conveni 189

El sindicat emplaça a la nova ministra Magdalena Valerio a atendre en els pròxims 189 dies les demandes sindicals per a l'equiparació de drets d'aquest col·lectiu. En concret la negociació sobre la cobertura per atur o l'acomiadament per desistiment; la ratificació del Conveni 189 de l’OIT; i la derogació de l'esmena 6777 que retarda la seua inclusió en el Règim General de la Seguretat Social.

15/06/2018.
    Lliurament en el registre de les Corts Valencianes

L'inici de la campanya #C189dies per la ratificació del Conveni 189 s'emmarca en el Dia Internacional de les Treballadores de la Llar, que es commemora el 16 de juny, data a partir de la qual el sindicat intensificarà l'exigència al Govern perquè actue i el treball domèstic siga reconegut com a treball de ple dret.

La primera de les diverses accions previstes al llarg d'aquests 189 dies és una carta dirigida a la nova ministra de Treball, Migracions i Seguretat Social, Magdalena Valerio, on se la insta a atendre les reivindicacions del col·lectiu i a obrir un espai de diàleg a fi d’equiparar els seus drets a la resta de la classe treballadora. Aquest matí el sindicat ha registrat una carta dirigida a la Corts Valencianes en la mateixa direcció.

En la carta es contextualitza la realitat del sector i s’hi concreten les reivindicacions:

“CCOO com a sindicat més representatiu, organitza i defensa, des de l'inici de la democràcia, els drets d'aquest sector oblidat per la legislació espanyola. Desitgem que durant els primers 189 dies del seu mandat atenga unes demandes, que coincideixen amb les propostes europees i que no han sigut escoltades per l'anterior ministra de Treball, ni pel Govern del Partit Popular.

1.- Derogar l'esmena 6777, presentada al Congrés pel Grup Parlamentari Popular que novament discrimina les treballadores de la llar i d'aquesta manera el pròxim 1 de gener de 2019 estiguen assimilades íntegrament en el Règim General.

2.- Complir l'acord de Reial decret 1620/2011 en la disposició addicional segona sobre les treballadores de la llar, signat pel Govern del PSOE que preveia reunir en 6 mesos als sindicats representatius per negociar el dret a l’atur i acabar amb l'acomiadament per desistiment.

3.- Ratificar el Conveni 189 de l’OIT sobre el treball decent per a les treballadores i els treballadors domèstics, i reconéixer les treballadores de la llar, com a treballadores professionals, dignes i iguals amb els mateixos drets que qualsevol treballador i/o treballadora.

El sindicat porta molt temps sumant sensibilitats davant aquesta desprotecció i treballant de manera coordinada per ampliar la repercussió política i social d'aquesta iniciativa. La campanya inclou una ronda de contactes amb tots els partits polítics, per sol·licitar-los que presenten mocions de suport en les administracions locals.

Per l'equitat i contra el treball no declarat

Cloti Iborra, secretària de la Dona, Polítiques LGTBI i Institucional afirma que “ha arribat el moment que les reivindicacions articulades en l'històric 8 de març es materialitzen en millores reals en els drets de les treballadores, en concret de les treballadores de la llar”.

A Espanya hi ha 418.973 treballadores de la llar donades d'alta en la Seguretat Social i segons l'Enquesta de població activa el nombre de persones empleades en el sector ascendeix a 637.678, la qual cosa implica que més d'un terç desenvolupen el seu treball en l'economia submergida.

La secretària de Moviments Socials,Cooperació i Migracions, Isabel Barrajón critica que atés el volum de treballadores afectades i l'impacte socioeconòmic de les seues funcions “resulta incomprensible que 25 països ja hagen ratificat el Conveni, 7 de l'entorn europeu (Alemanya, Bèlgica, Finlàndia, Irlanda, Itàlia, Portugal i Suïssa), i Espanya seguisca sense fer-ho”.

El col·lectiu de treballadores de la llar afiliades a Construcció i Serveis CCOO PV reclama al Govern que actue per dignificar, sensibilitzar i donar reconeixement a un treball que ocupa oficialment prop de mig milió de persones, majoritàriament dones, moltes de les quals són migrants i que es troben en situació de major vulnerabilitat i precarietat laboral.