Comisiones Obreras del País Valenciano | 28 marzo 2024.

#50anysCCOO PV

‘Construïm drets: Mirant cap al futur. Cinquanta anys de CCOO PV’

El 17 d’abril es va inaugurar l'exposició commemorativa de la fundació de les Comissions Obreres del País Valencià pel seu 50 aniversari, i que romandrà oberta al públic al Centre Cultural La Nau fins al dia 1 de juliol. L’acte tingué la presència del secretari general de CCOO, Unai Sordo, del seu homòleg de CCOO PV, Arturo León, el presidente de la Diputació de València, Jorge Rodriguez, l'acalde de València, Joan Ribó, el president de les Corts, Enric Morera, la vicepresidenta del Consell, Mónica Oltra i la rectora de la Universitat, Mavi Mestre.

18/04/2018.

URL | Código para insertar

Autoritats institucionals, de la Universitat de valència i de les Comissions Obreres

Arturo León, actual secretari general de CCOO PV va destacar en la seua intervenció que "no volem fer un exercici de nostàlgia, sinó reclamar la vigència de la funció social del sindicalisme, l'actualitat dels valors que van il·luminar el seu naixement i li permeten enfrontar avui, entre la protesta i la proposta, nous reptes de futur". León va felicitar l'actiu sindical i al conjunt de l'afiliació pels cinquanta anys de lluita per les llibertats i com a gestors del conflicte en la reivindicació i proposta".

El secretari general de CCOO, Unai Sordo, va reivindicar el paper transformador del sindicat "l'avanç en els drets laborals i socials d'aquest país no s'entendria sense les Comissions Obreres, la història seria diferent, el món del treball organitzat és un element de transformació social i laboral. Han canviat les coses en 50 anys, però esta organització continua sent la principal eina de millora del món del treball i de projecció de l'acció sindical en aquest país".

La inauguració de l'exposició coincideix amb la presentació pública de CCOO PV cinquanta anys arrere, en un context de clandestinitat i de repressió. La mostra arreplega objectes, documents, fotografies, registres sonors i d'imatges “a fi que el passat es mostre tal com va ser o com hem cregut que va ser, per aprendre’n allò que avui ens és necessari fer o evitar. En definitiva, contribuir a la recuperació d'una memòria activa allunyada de la complaença amb el passat i també amb el present”.

Mitjançant documents de formats i llenguatges diversos es pretén la reflexió i l’anàlisi, però també revalorar l'aportació de CCOO PV en la configuració del País Valencià i en els canvis socials que han tingut lloc en aquest període. L’objectiu fonamental és donar a conéixer la memòria de la lluita de centenars de persones compromeses amb l'acció política i sindical.

Aquesta exposició pretén ser un exercici de memòria del sindicalisme, però també una reflexió carregada d'actualitat, que ens pose en la situació de recordar el passat en funció dels desafiaments futurs. La globalització i les noves tecnologies estan provocant en la desregulació dels mercats i això està tenint greus conseqüències en el món del treball, i en les mateixes organitzacions sindicals.

L'exposició s'ha configurat entorn de tres àmbits temàtics:

Conscienciació i creació d'una mínima organització que permetera fonamentar la mobilització.

Construcció del sindicat i la seua contribució en la conquesta de la democràcia, de l'estat del benestar i consolidació d'aquella.

Nous temps, nous reptes. Un món globalitzat: moviment incontrolat de capitals, deslocalització, societats de capital de risc, fons d'inversió (pensionistes, estats), digitalització, contingència laboral, nomadisme laboral, migració...

Completen la mostra el reconeixement del compromís de la cultura amb el moviment obrer, que artistes i intel·lectuals van materialitzar de manera solidària amb les seues pròpies obres. Des de l'univers de la creativitat plàstica, molts artistes van acudir a expressar el seu suport i solidaritat a CCOO. Una àmplia tria d'aquestes obres artístiques també serà present en aquesta mostra commemorativa.

L’entrada a l’exposició és lliure i la mostra romandrà a La Nau des del 17 d'abril de 2018 fins al dia 1 de juliol de 2018. L’horari de visita de dimarts a dissabte serà de 10.00 a 14.00 hores i de 16.00 a 20.00. Diumenge i festius, de 10.00 a 14.00 hores. Dilluns tancat.

Aquesta exposició ha estat organitzada per Comissions Obreres del País Valencià, el Vicerectorat de Cultura, Universitat de València i el Centre Cultural La Nau de la Universitat de València, amb la participació de la Fundació d'Estudis i Iniciatives Sociolaborals, FEIS Arxiu Històric "José Luis Borbolla" Càtedra Interuniversitària de Memòria Democràtica de la CV i l’Aula d’Història i Memòria Democràtica de la Universitat de València.

Les Corts Valencianes, la Diputació de València i la Generalitat Valenciana han patrocinat la mostra. Les entitats i els ajuntaments col·laboradors han estat el d'Alzira, Sagunt, València, La Vall d'Uixó. També hi ha col·laborat la Caixa Ontinyent i el Port de València.

Aquesta exposició ha estat comissariada per Mila Belinchón Belinchón, Luis García Trapiello, Alberto Gómez Roda i Tatiana Sapena Escrivà.