Comisiones Obreras del País Valenciano | 19 abril 2024.

CCOO PV denuncia la desigualtat i l'economia submergida de les treballadores de la llar

En el Dia Internacional de les Treballadores de la Llar, CCOO de Construcció i Serveis PV insta al Govern a acabar amb les desigualtats en un sector que manté prop de 200.000 persones en l'economia submergida. Per continuar sensibilitzant sobre la precarietat del sector, dimecres que ve 4 abril a les 17.30, el sindicat realitzarà una xarrada col·loqui a València.

30/03/2018.
    Bretxa treballadores de la llar

El 30 de març es commemora el Dia Internacional de les Treballadores de la Llar, un sector important per a la societat, ja que, segons les dades del Ministeri d'Ús de juny de 2017, són 424.395 les persones cotitzadores en el sistema especial d'ús de la llar dins del règim general de la Seguretat Social. No obstant això, eren 617.400 les persones que asseguraven estar ocupades en activitats de la llar com a personal domèstic, segons l'Enquesta de població activa (EPA), relativa al segon trimestre del mateix any, de les quals la seua major part (541.300) eren dones, unes 75.000 al País Valencià.

Aquestes dades revelen que continua augmentant la quantitat de persones en condicions de iniquitat permanent i indefensió. Per tant, des de CCOO de Construcció i Serveis PV, s'instarà enguany al Govern, amb més força si és possible, a la ratificació del Conveni 189 de l’OIT, que milloraria les seues condicions laborals.

Ja passat el 8 de març s'ha pogut veure al carrer i en els centres de treball el convenciment social de la desigualtat laboral de les dones. Si això és així pel fet de ser dona, la bretxa s'acreix en el sector de treballadores de la llar on la gran majoria són, a més, immigrants.

Aquesta bretxa es converteix en un abisme de desigualtat perquè no tenen dret a l’atur ni al subsidi, encara que hagen treballat més de 4 anys. Tampoc tenen la mateixa protecció en cas de malaltia, ja que la Seguretat Social només cobreix a partir del nové dia, i reclamar a la persona ocupadora el pagament del dia 4t al 8é és missió impossible, per risc d'acomiadament. No tenen protecció igual en cas d'acomiadament arbitrari i improcedent, perquè se les pot acomiadar lliurement per tan sols 12 dies d'indemnització o 7 si el seu contracte és d'abans de 2012.

Les treballadores de la llar no es poden jubilar anticipadament. A més, la jubilació és insuficient, perquè com fins a 2018 no podien cotitzar per més del salari mínim, els correspon a totes la pensió mínima. Tampoc tenen protecció del FOGASA ni de salut laboral, ja que aquest sector està exclòs de l'àmbit d'aplicació de la Llei de prevenció de riscos laborals; ni dret a la formació laboral.

Demanar el seu dret a maternitat o malaltia, en el 90 % dels casos comporta ser acomiadades. De totes maneres, per a les treballadores de la llar, el més greu és que moltes d'elles estan treballant sense haver sigut donades d'alta en Seguretat Social, per la qual cosa els seus drets a protecció social legal són nuls.

Per continuar sensibilitzant sobre la precarietat del sector, dimecres que ve 4 abril a les 17.30, el sindicat realitzarà una xarrada col·loqui sobre “Les desigualtats de les treballadores de la llar”.