Comisiones Obreras del País Valenciano | 26 abril 2024.

CCOO PV reivindica que la prevenció és essencial i crida a un Primer de Maig exigent i responsable

Aquest matí el sindicat ha recordat les 74 persones mortes com a conseqüència d'accident de treball en la roda de premsa conjunta amb motiu del Dia Internacional de la Seguretat i Salut en el Treball i de la convocatòria a un Primer de Maig adaptat a les recomanacions sanitàries.

27/04/2021.
    Roda de premsa conjunta amb motiu del 28 d'abril i del Primer de Maig

#LaPrevencióÉsEssencial

En el 25 aniversari de l'aprovació de la Llei de prevenció de riscos laborals, marcat per l'impacte de la COVID-19, el secretari de Salut Laboral de CCOO PV, Daniel Patiño ha reivindicat la salut i la seguretat laboral com a drets fonamentals irrenunciables.

“L'ús de les màscares i gel hidroalcohòlic ha servit per a contindre la propagació del risc biològic, però no protegeix de les caigudes en altura, de les amputacions, dels aixafaments ni per a la deterioració de la salut mental com a conseqüència de les condicions de treball infames a les quals s'ha exposat moltes persones de treballs catalogats com a essencials durant la pandèmia”, ha apuntat. La pandèmia ha evidenciat les mancances del sistema i la falta de cultura preventiva en les empreses, “malgrat la caiguda tan intensa de l'activitat laboral no hi ha hagut una reducció en la sinistralitat laboral”.

CCOO PV considera que totes aqueixes causes de sinistralitat laboral són evitables amb una integració de l'activitat preventiva en el procés productiu, amb una cultura empresarial que pose tots els mitjans que obliga la llei i no sols els documents per a evitar una sanció de la ITSS.

Segons el responsable sindical “hi ha una clara correlació entre la precarietat laboral marcada per contractes temporals molt curts, exigències i control empresarial inassumible, falta de formació, d’informació i de dotació dels instruments de protecció que anteposen la vida de les persones a la rendibilitat a curt termini”. Per això, contínua, “instem al Govern de coalició que complisca els compromisos que li van portar a governar i modifique ja elements prioritaris com la subcontractació, tan estesa en sectors com la construcció, l'hostaleria, l'energia o la indústria manufacturera, claus en l'anàlisi de la sinistralitat laboral durant anys”.

El temps de pandèmia ha posat de manifest la feblesa del nostre sistema preventiu i les reformes que requereix per a anticipar-se a les crisis. “Parlem de la insuficiència dels mitjans en el nostre sistema sanitari, però poc dels sistemes preventius en l'empresa, lloc que ha suposat un vector de contagi molt important”, explica el dirigent sindical. Per tant, suposaria un avanç la integració de la salut laboral en el marc de la salut pública en beneficiar, en primer lloc, la vigilància i el tractament sanitari; en segon, a aflorar el bast infraregistre d’AT i EP que tenen un marcat origen laboral, com es pot veure amb les dades d'incapacitats temporals derivades de COVID-19 i les dades d'accidents de treball reconeguts per aquesta malaltia, i, en tercer lloc, amb el tractament com a dret fonamental de la salut laboral tal com reclama la Confederació Sindical Internacional. La reivindicació d'aquest dia té un caràcter internacionalista clar, i hem de recordar les més de 6.500 persones mortes en la construcció dels estadis de Qatar, les 28 mortes en un taller il·legal a Tànger, o les més de 100 de l'hospital de Bagdad per una falta de seguretat industrial.

#AraTocaComplir #1deMayoCCOO

El secretari d'Organització de CCOO PV, Rafa Córdoba, ha afirmat en la roda de premsa que "aquest Primer de Maig serà el segon Dia Internacional del Treball en el marc d'una pandèmia mundial que obliga no sols a adaptar els actes a les mesures sanitàries, sinó a conjuminar el reconeixement a les persones treballadores i a reclamar la derogació d'una legislació lesiva per a la classe treballadora".

El responsable sindical ha reiterat l'anunci d'intensificació de les mobilitzacions iniciades fa tres mesos amb el lema “Ara toca” per l’augment del salari mínim “que és el que cobren les persones més vulnerables”; la reforma de pensions de 2013 i de la reforma laboral, “que només han provocat major desigualtat”.

Per a CCOO PV aquest Primer de Maig és un punt d'inflexió necessari perquè avance la negociació d'una agenda social urgent, i l'ocasió per a brindar un reconeixement efectiu dels drets laborals al personal de serveis essencials que ens ha sostingut durant la pandèmia: personal sanitari, de residències de majors, de supermercats, de manteniment i neteja, de seguretat, docents, aquell que ha permés la nostra mobilitat i també a l'actiu sindical que, en moments molt difícils, han atés milers de consultes i negociat milers d’ERTO.

“És necessari recuperar el carrer responsablement per a continuar exigint a l'executiu que complisca amb els compromisos del seu acord de govern” ha reiterat, i per tot això, “CCOO PV ha convocat aquest dissabte sis concentracions, d'aforament limitat a representants sindicals, però que requeriran del seguiment via streaming i de l'impuls de la classe treballadora a través de les xarxes socials amb les etiquetes #AraTocaComplir i #1demayoCCOO

Concentracions taxades a les 11 hores:

Alacant, a la rambla de Méndez Núñez

Alcoi, a la plaça d’Espanya

Castelló, a la plaça M. Agustina

Elx, al passeig de l’Estació

València, a la plaça de l’Ajuntament

Noticias relacionadas

CCOO Vinalopó-Vega Baixa celebra una assemblea a Elx per a commemorar el 28 d'abril i l'1 de maig

CCOO PV commemora el 28 d’Abril amb un homenatge a les persones mortes en accidents de treball

Unai Sordo: “Es necesario recuperar la agenda social y corregir las reformas que explican la desigualdad de nuestro país”

“Cal anar cap a un sistema productiu segur, els llocs de treball no poden ser llocs on s'emmalaltisca”