Comisiones Obreras del País Valenciano | 29 marzo 2024.

DÍA MUNDIAL DE LA ATENCIÓN PRIMARIA

CCOO alerta que l'atenció primària està en una situació crítica

• Aquest sindicat reclama un nou model, més finançament i un increment de la plantilla estructural.mento de la plantilla estructural.

La Federació de Sanitat i Sectors Sociosanitaris, FSS CCOO PV, alerta que l'atenció primària necessita un canvi de model urgent, en el Dia Mundial que commemora com de valuós és aquest nivell assistencial. Aquest sindicat recorda que l'Administració valenciana no ha desenvolupat cap avanç en aquesta matèria des de 2018, i ha incomplit els seus compromisos.

12/04/2021.
Médico

La necessitat d'adoptar mesures per a la millora de l'atenció primària i comunitària i ressituar-la com a pilar bàsic del sistema públic valencià, es fa encara més urgent amb la covid-19. Un nivell d'atenció asfixiat per la falta d'inversió durant quasi dues dècades i sobrepassat per les exigències de la pandèmia.

L'enfortiment del sistema sanitari passa, per descomptat, per millorar la porta d'entrada a aquest, per això CCOO exigeix un pla específic consensuat que reoriente el model cap a la prevenció, la promoció de la salut i la intervenció comunitària. Per a aquest sindicat és necessari dotar l'atenció primària de recursos humans i materials necessaris, amb el correcte dimensionament de la plantilla en totes les seues categories a través de la definició de ràtios, així com la millora de la inversió en infraestructures, per a la qual cosa és imprescindible la millora del finançament fins a aconseguir el 25 % de la despesa sanitària total.

Respecte al personal i les seues funcions, aquest sindicat reclama la implantació d'una vegada per sempre de l'especialitat d'infermeria d'atenció familiar i comunitària, la incorporació de nous professionals als EAP (equips d'atenció primària), la potenciació i l’ampliació de la seua capacitat resolutiva, l'actualització de les unitats de suport i la millora de la coordinació entre els diferents nivells, inclosa la salut pública. A més, és important una distribució racional dels contingents que permeten una assistència de qualitat amb una estimació mínima dels temps de consulta.

CCOO emplaça a la Conselleria de Sanitat a abordar tan aviat com puga les greus deficiències estructurals, de plantilla i finançament que històricament afecten l'atenció primària i que són les causes de la deterioració en aquest nivell assistencial.