Comisiones Obreras del País Valenciano | 23 abril 2024.

La necessitat d'avançar en la qualificació de la classe treballadora

La Secretaria de Formació i Ocupació de CCOO PV, amb la col•laboració de la Generalitat Valenciana, ha celebrat una jornada en línia per a explicar els nous processos d'acreditació de l'experiència laboral. Una eina molt important per a milers de treballadores i treballadores que, per circumstàncies, no han pogut obtindre una titulació, però que tenen una gran experiència en el seu sector.

23/03/2021.
    Juan Cruz, Xelo Valls, Ana García, Manolo Gomicia i Pilar Micó, que han participat en la jornada 'Acreditació de la competència professional'.

La videoconferència, que s’ha emés a través del canal de YouTube de CCOO PV (disponible ací), ha abordat la recent modificació de la normativa sobre acreditació de l'experiència laboral, així com la posada en marxa del procés obert perquè els treballadors i les treballadores puguen acreditar la seua experiència i obtindre una certificació professional.

La normativa d’aplicació d’aquest procés és el Reial decret 1224/2009 de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral. La norma estableix el procediment i els requisits per a l’avaluació i acreditació de les competències professionals adquirides per les persones a través de l’experiència laboral o a través de vies no formals de formació.

Tal i com ha destacat el secretari general de CCOO PV, Juan Cruz, en la presentació de la jornada, el sindicat defensa aquests processos que faciliten la qualificació a les persones treballadores que, per circumstàncies, no han pogut obtindre titulació, “però que tenen una gran experiència professional o un volum de formació no formal que podria servir per obtindre una certificació, molt útil per al present i el futur laboral”.

El director general de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial, Manolo Gomicia, ha explicat els nous processos d'acreditació de l'experiència, adquirida per experiència laboral i formació no formal. Per la seua banda, la secretària general de la Federació d’Ensenyament de CCOO PV, Xelo Valls, ha destacat la importància que la classe treballadora estiga formada i tinga les acreditacions corresponents: "Esperem que aquest programa siga una eina de millora per a poder avançar en acreditacions".

Una eina molt necessària en un moment de canvis productius en el món laboral, com ha explicat la secretària de Formació i Ocupació de CCOO PV, Ana García, que ha destacat que prop del 70 % de les persones treballadores que es troben en l’atur només tenen estudis bàsics. “Hi hauran canvis que transformaran els llocs de treball, que provocaran desaparicions i que crearan noves ocupacions que encara no estan inventades. Per tot això és un valor fonamental que el major nombre possible de treballadors i treballadores disposen d’una qualificació”.

A continuació, Pilar Micó, de la secció de Qualificació i Reconeixement de les Competències de la Conselleria d’Educació ha explicat les fases i els requisits de la convocatòria d'acreditació de competències. "L'objectiu és arribar al 60 % de les persones que no tenen acreditació, però sí experiència”.