Comisiones Obreras del País Valenciano | 29 marzo 2024.

CCOO PV demana la incorporació de grups de personal essencial que estan exclosos del procés de vacunació

La central sindical insta a la Conselleria de Sanitat a solucionar les diferents incidències que s'estan donant en el procés de vacunació contra la covid-19 al País Valencià. Entre aquestes, l'exclusió de determinats grups de treballadors i treballadores essencials i la falta d'informació dels procediments quan s'inicia la vacunació dels diferents col#lectius.

04/03/2021.
    Vacunació

CCOO PV assenyala que no s'estan vacunant persones treballadores pertanyents a grups definits en l'Estratègia de vacunació del Ministeri de Sanitat i que no han sigut esmentades específicament. És el cas de la policia portuària, els serveis de seguretat privada, les persones treballadores d'habitatges tutelats, dels centres d'atenció primerenca, centres d'emancipació d'infància o centres de diàlisis.

En el primer dels casos, la policia portuària està dins dels col·lectius de tècnics de les forces i dels cossos de seguretat que compleixen amb una tasca fonamental per a garantir, en la zona franca portuària, la seguretat i el proveïment de tot l'Estat i que en altres territoris ja se'ls ha inclòs dins dels plans de vacunació del grup 6.A. “Col·lectius en actiu amb funció essencial per a la societat, s'hi inclouen Guàrdia Civil, Policia Nacional, Autonòmica i Local, Bombers, tècnics de les Forces i Cossos de Seguretat, professional de Protecció Civil, Emergències i Forces Armades”. No obstant això, segueixen sense tindre's en compte en el pla autonòmic. En aquest mateix grup s'enquadraria la vigilància de seguretat, en primera línia de risc en estar en diferents centres de treball de pública concurrència i infraestructures.

Aquesta circumstància també es dona en el cas de les persones treballadores de centres d'atenció primerenca, així com en habitatges tutelats o centres d'emancipació d'infància de joves extutelats, serveis residencials que han de ser incorporats immediatament en el procés de vacunació.

En el cas dels centres de diàlisi, que són empreses amb concert amb la Conselleria de Sanitat, estan enquadrats en els grups 2 i 3 de la Fase 1 de vacunació, igual que els hospitals privats. D'acord amb l'Estratègia de vacunació haurien d'haver sigut prioritzats juntament amb la resta del personal sanitari pel mes de gener. No obstant això, aquest personal, avui dia, continua sense ser vacunat ni coneix la data en la qual se'ls incorporarà al procés.

D'altra banda, CCOO PV valora l'anunci de Vicepresidència del Consell de vacunar les persones cuidadores no professionals que no s'han considerat en el pla estratègic objecte de vacunació en el grup 4, juntament amb aquelles cuidadores internes i externes de persones dependents (grau III). El sindicat no comparteix aquesta exclusió del Govern d'Espanya i per això, celebra que s'haja decidit la seua vacunació al País Valencià. És essencial que aquestes persones, que es troben en contacte permanent amb altres en situació de vulnerabilitat, formen part dels grups prioritaris de vacunació i siguen immunitzades tan prompte com es puga.

Falta d’informació

El sindicat insta a la Conselleria de Sanitat a informar sobre el pla de vacunació autonòmic amb vista a poder traslladar un missatge de tranquil·litat a la representació dels treballadors i de les treballadores i, per tant, al personal emmarcat en els grups de vacunació. CCOO PV demana a més un canal de comunicació directe per a poder informar, en cas de necessitat, referent a possibles incidències que es puguen produir (com així està ocorrent) en l'actualització de l'estratègia o en aquest procés de vacunació.

Hi ha una falta absoluta d'informació, per part de la Conselleria, dels procediments a seguir quan s'inicia la vacunació dels diferents grups. A tall d'exemple, recentment s'ha incorporat al grup 3B de vacunació el personal dels serveis d'ajuda a domicili, sense que s'haja donat a conéixer al sindicat el calendari i el procediment previst per a la seua execució.