Comisiones Obreras del País Valenciano | 20 abril 2024.

Assetjament i violència en el treball: trenquem el silenci

    Amb la ratificació dels primers països, el Conveni 190 sobre l'eliminació de la violència i l'assetjament en el món del treball avança cap a la consolidació en el sistema de normes de l'Organització Internacional del Treball (OIT). Està complementat per la recomanació 206, que insta a recopilar i a divulgar la informació i bones pràctiques en el procés de negociació i el contingut dels convenis col·lectius.

    03/02/2021.
    Campanya de l'OIT, 'Trenquem el silenci'.

    Campanya de l'OIT, 'Trenquem el silenci'.

    Amb la ratificació dels primers països (Uruguai, Fiji, l’Argentina; Namíbia i Itàlia, que ho va fer el 13 de gener per unanimitat en el seu Senat), el Conveni 190 sobre l'eliminació de la violència i l'assetjament en el món del treball avança cap a la consolidació en el sistema de normes de l'Organització Internacional del Treball (OIT).

    En aquesta ocasió atenem la recomanació 206, en la qual es potencia el principi d'autonomia col·lectiva, ja que emplaça els estats membres a fomentar-la a tots els nivells per previndre i abordar la violència i l’assetjament.

    Resulta d'enorme interés el mandat a recopilar i divulgar la informació i bones pràctiques en el procés de negociació i el contingut dels convenis col·lectius. Al País Valencià reforçaria el paper fonamental el Consell Tripartit per a les Relacions Laborals i la Negociació Col·lectiva, segons ho regula el Decret 88/2013.

    A més, el recent RD 901/2020 (disponible clicant ací), pel qual es regulen els plans d'igualtat i el seu registre, estableix com a matèria indispensable la prevenció de l'assetjament sexual i per raó de sexe, així com les mesures respecte a violència de gènere, llenguatge i comunicació no sexista.

    Aquest reial decret realitza un requeriment per a consensuar objectius i les mesures avaluables. Específicament en el punt 5.7. de l'annex II, les preguntes tendents a establir canals de formació, comunicació, prevenció i reparació del mal o possible mal (aspecte a la disposició de l'estat membre que ratifique el C-190).

    Es dota de major contingut les avaluacions de riscos, com vigilar els perills i riscos que:

    - es deriven de les condicions i modalitats de treball, l'organització del treball i de la gestió dels recursos humans.

    - impliquen terceres persones com ara clients o clientes, proveïdores de serveis, usuàries, pacients i el públic. I agreujades per situacions com el treball en solitari, el treball amb persones en situació difícil, el treball amb objectes de valor i maneig d'efectiu o el treball en llocs aïllats o remots.

    - es deriven de la discriminació, l'abús de les relacions de poder i les normes de gènere, culturals i socials que fomenten la violència i l'assetjament. (Vídeo campanya contra l'assetjament de CCOO PV, ací).

    Dona el mandat a adoptar mesures apropiades per als sectors, les ocupacions i les modalitats de treball més exposats a la violència i l'assetjament (el treball nocturn, el treball que es realitza de manera aïllada, el treball en el sector de la salut, l'hostaleria, els serveis socials, els serveis d'emergència, el treball domèstic, el transport, l'educació i l'oci).

    Finalment, el reial decret preveu algunes vies de recurs i reparació, com les que s'indiquen a continuació

    - El dret a dimitir i percebre una indemnització.

    - La readmissió de la persona treballadora.

    - Una indemnització apropiada pels danys resultants.

    - La imposició d'ordres d'aplicació immediata per a vetllar perquè es pose fi a determinats comportaments o s'exigisca la modificació de les polítiques o les pràctiques, i el pagament dels honoraris d'assistència lletrada i costes, de conformitat amb la legislació i la pràctica nacionals.

    Segons les últimes dades, el 78 % de les demandes per assetjament són desestimades i el 50 % de les demandes per prevenció de riscos laborals s'estimen. L'any 2019, la Inspecció de Treball i de la Seguretat Social va realitzar 451 actuacions, 8 actes d'infracció, 121 requeriments i un procés de mediació i consulta per assetjament sexual.