Comisiones Obreras del País Valenciano | 20 abril 2024.

Joan XXIII Alacant i Torrevella

El servei de neteja dels centres de majors denuncien abandó, sobrecàrrega i impagaments

CCOO de Construcció i Serveis alerta de l'abandó, els impagaments reiterats i la creixent sobrecàrrega de treball que pateix el servei de neteja de les residències de majors d'Alacant Joan XXIII i de Torrevella. El sindicat denuncia la passivitat de la Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives de la qual depenen tots dos centres.

16/12/2020.
    Residència Alacant.

CCOO de Construcció i Serveis PV no dona crèdit a l'abandó de la Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives de la Generalitat, que ha deixat a la seua sort a les treballadores i treballadors de neteja de tots dos centres residencials.

Les persones treballadores de la Residència Alacant pateixen des de fa anys una important sobrecàrrega de treball, que ha provocat un augment de baixes per afeccions musculoesquelètiques, depressió, ansietat, etc. L'escassetat de personal en el servei s’esdevé directament de l'aplicació d'un plec de condicions obsolet i que no reflecteix les seues necessitats reals.

Al febrer d'enguany, i després d'haver licitat el nou plec que anava a regir el servei, la Conselleria va desistir-ne, amb l’al·legació que existia un error en la determinació del nombre de persones treballadores exigides. S’hi va estipular la necessitat de completar la plantilla fins a 41 treballadores i treballadors, xifra necessària per dur a terme la prestació del servei amb la qualitat requerida.

En conseqüència, la Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives va retirar el plec de condicions publicat però, fins hui, no n’ha elaborat un de nou, per la qual cosa el servei segueix amb les exigències de l'anterior, ja expirat i obsolet, amb una plantilla molt inferior a aquesta xifra.

Des de la representació legal de les persones treballadores que pertanyen a CCOO s'han remés nombrosos escrits a la Conselleria en qüestió, fins i tot directament a la consellera Mónica Oltra, i fins ara no s'hi ha rebut cap resposta ni notícia.

Cal destacar el paper fonamental que juga un servei tan essencial com la neteja en un centre tan delicat com és una residència de majors, encara de manera més contundent en l'actual situació sanitària. De la qualitat d'aquest servei, així com de la resta, depén la salut i benestar dels nostres majors. Més encara, quan no sols contempla la neteja del centre, sinó també el servei de menjador i bugaderia.

Les persones treballadores de neteja ja no poden més i reclamen que des de Conselleria s'elabore, al més prompte possible i amb les garanties necessàries, un plec de condicions digne i actualitzat, que contemple les necessitats reals del centre i allibere de la sobrecàrrega de treball continuada a aquesta plantilla, i que advertisca que no es descarten mobilitzacions.

D'altra banda, la Residència de la Tercera Edat de Torrevella, pateix contínuament els retards i impagaments de salaris de l'empresa Netalia. Aquestes treballadores i treballadors porten sense cobrar els seus salaris des del mes d'agost, més de quatre mesos sense percebre cap quantitat, però sí amb l'obligació d'acudir cada dia al seu lloc de treball sota pena de perdre l'ocupació.

Greuge comparatiu

D'altra banda, l'anunci d'una compensació econòmica extraordinària per part de la Conselleria als qui han estat treballant en primera línia durant la pandèmia, excloïa incomprensiblement al personal de neteja de les contractes externalitzades, que com la resta de col·lectius implicats, el mereixien. En conseqüència, CCOO va sol·licitar la inclusió del col·lectiu entre els beneficiaris, sense haver obtingut fins al moment cap resposta.

Per tot això, CCOO sol·licita a la Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives que done la prioritat necessària a aquestes problemàtiques i adquirisca un compromís amb tot aquest personal de neteja que presta la seua labor en un servei tan essencial.