Comisiones Obreras del País Valenciano | 25 abril 2024.

Informe implantació del SAAD

CCOO PV actualitza l’Informe de seguiment de la implantació del Sistema per a l’Autonomia i l’Atenció a la Dependència

El sindicat insta al Govern valencià a mantindre un diàleg constant amb els agents socials, perquè es continuen posant en marxa actuacions que possibiliten la implementació total de la Llei de dependència en l’àmbit autonòmic, que manté 22.318 persones en “llista d'espera”.

11/12/2020.
    El SAAD està col·lapsat, el seu creixement és insuficient per a atendre la demanda

La secretària de Política Social de CCOO PV, Ana Belén Montero, considera imprescindible “que s'aborde un procés ampli i participatiu d'avaluació de la implantació de la Llei, que preveja el nivell de compromís i consens polític i social que va donar origen a la norma, on s’han d’escometre qüestions com la definició d'un marc de cooperació sociosanitari i el reforçament de la transparència del sistema.”

Entre les dades analitzades, actualitzades amb data 31 d’octubre de 2020, destaca el fet que després de 14 anys de l'aprovació de la Llei 39/2006 d'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència i malgrat haver arribat a atendre 99.271 persones beneficiàries, el Sistema segueix sense implementar-se íntegrament al País Valencià.

Encara hi són moltes les persones a les quals no se'ls reconeixen els seus drets i continuen a l'espera de rebre una prestació o servei a la nostra comunitat, en concret, 22.318 persones que romanen en “llista d'espera”, moltes d'elles persones amb dependències severes que es troben en una situació de vulnerabilitat extrema, que necessiten d'unes cures especialitzades que no arriben.

“Encara així, no podem obviar l'esforç realitzat pel Govern valencià, que n’ha incrementat el pressupost en l'últim any en un 18 %, i la situa al capdavant de les comunitats que més han invertit en atenció a la dependència i promoció de l'autonomia personal, quan la mitjana d'increment estatal se situa en quasi un 7 %” apunta Montero.

Així, la valenciana s’ha situat en la segona posició de les autonomies en relació al major augment de persones beneficiàries enguany, on l’increment mitjà estatal s’ha situat en 10.491 persones, per sota de les 14.072 noves beneficiàries del País Valencià.

Al respecte, des del sindicat es reitera el greuge comparatiu conseqüència de l’infrafinançament i el greu problema que suposa l'aportació ínfima de l'Estat que continua situant-se molt davall de la seua obligació legal del 50 %, sent la seua aportació sobre la despesa total d'un 11 % mentre que la Generalitat Valenciana se n’ha de fer càrrec del 89 % restant. “És essencial que l'Estat arribe al percentatge acordat que requerirà d'un increment major als 600 milions d'euros proposats per a enguany” reclama la responsable.

Una de les conclusions de l’Informe és que el sistema d’atenció a la dependència està col·lapsat, i que el seu creixement és insuficient per a atendre la demanda de serveis. El sindicat considera especialment greu la situació de falta de serveis públics professionalitzats (centres de dia, centres d'atenció residencial, servei d'ajuda a domicili…) que garanteixen una qualitat major en l'atenció i són un filó important de creació d'ocupació.

A aquesta situació, s'uneix la falta de desenvolupament dels serveis de prevenció i promoció de l'autonomia, juntament amb la prestació d'assistència personal, únicament reconeguda a 32 persones al País Valencià. Aquesta deficiència de serveis, es reflecteix cada vegada més, en la tendència ascendent de les prestacions econòmiques, especialment de cures en l'entorn familiar, que són ja el 60 % de les prestacions atorgades al País Valencià.

L’increment d'aquesta prestació econòmica de cura familiar és contrari a l'esperit de la Llei que recull la seua excepcionalitat per a casos molt concrets en els quals es reunisquen unes certes característiques i no amb el caràcter general amb el qual es reconeix des de la posada en marxa de la Llei a la nostra comunitat.

Per a CCOO PV resulta molt significatiu que un 90 % d'aquestes cures informals les realitzen dones, les quals han pogut veure una oportunitat en la creació del cens per part de la Generalitat Valenciana per a iniciar el reconeixement de les seues competències professionals i que els facilite una possible eixida professional. No obstant això, per a fer efectiu aquest reconeixement cal que es pose en marxa immediatament el procés formatiu que permeta l'obtenció de la qualificació.

És fonamental que es reforce el Sistema d'Atenció a la Dependència que creix a un ritme insuficient, de manera que es done una cobertura major a la societat prioritzant els serveis, amb un increment de ràtios que permeten una disminució de la pressió assistencial sobre les persones treballadores amb la conseqüent millora de la qualitat en la prestació.

La secretària de Política Social de CCOO PV destaca com a especialment urgent “la revisió del model d'atenció residencial, amb una creació major de places públiques”, i qualifica d’imprescindible “la correcció de les importants deficiències actuals dels centres residencials, la major dotació de plantilla, la correcta implementació de les mesures de prevenció i protecció i la millora de les condicions laborals del sector”. Gran part d'aquestes deficiències han provocat que l'impacte de la pandèmia sanitària provocada per la covid-19 haja colpejat amb duresa persones treballadores i usuàries de les residències de majors.

En qüestió de defuncions, tant en persones pendents de reconeixement de la seua situació de dependència com de beneficiàries, la dada d'increment reflectida en l’Informe és demolidora. En el cas d'aquelles persones que havien sol·licitat el reconeixement de la seua situació de dependència al País Valencià, s'ha produït un 30 % més de defuncions del que s’esperava, la qual cosa significa 2.712 persones més de la tendència natural que han mort estant a l'espera.

De la mateixa manera, en el cas de les persones en situació de dependència beneficiàries d'una prestació, l'excés de defunció se situa en un 60,1 %, un total de 2.964 persones, increment molt important l'origen del qual previsiblement estiga motivat pel nombre elevat de persones que han mort en els centres d'atenció residencial durant els últims mesos.

Per tot això, el sindicat reitera la demanda al Govern valencià a mantindre el diàleg i a actuar de manera àgil i decidida per a possibilitar la implementació total de la Llei de dependència al País Valencià que dignifique els serveis d’atenció i faça efectius els drets arreplegats en la Llei.