Comisiones Obreras del País Valenciano | 28 marzo 2024.

El Consell presenta uns comptes condicionats per la covid-19 i llastades pel dèficit crònic de finançament

CCOO PV ha realitzat un informe que analitza el Projecte de Pressupostos de la Generalitat Valenciana per a 2021, així com la liquidació del corresponent a 2019. Arturo León destaca que “els comptes són els més expansius de la història per a fer front a la situació d'emergència sanitària, però hem de recórrer a l'endeutament perquè estem a la cua en finançament efectiu per habitant, que se situa en un 91,8 %, i és la mitjana 100”.

27/11/2020.
    Doctora con un vendaje

Del Projecte per a l'any vinent es desprén una previsió de continuïtat dels efectes negatius de la pandèmia. Les prioritats se centren en aquelles accions encaminades cap a la reconstrucció econòmica i la recuperació social. Destaca el capítol de personal, del qual el 95 % es destina als sectors de sanitat, d’educació, de justícia i d’igualtat i polítiques inclusives, “per enfortir així el marcat caràcter social d'aquest Pressupost”. El sindicat considera que s'han de consolidar els increments de plantilla, i anar més enllà de la despesa temporal prevista.

L'increment respecte a l'any anterior és de l’11,32 % i es dona en quasi totes les seccions, excepte el capítol 3 de despeses financeres que disminueix. La principal partida continua sent la de la Conselleria de Sanitat que s'eleva en 712 milions d'euros més, fins a aconseguir els 7.530, un 29,38 % del total, “perquè en aquests moments és fonamental disposar dels recursos necessaris per a garantir una prestació adequada del servei públic”, ha matisat León. Les partides que més creixen són les de despeses diverses i la de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, que augmenta un 26,05 % per a desenvolupar moltes de les mesures pactades en l'acord social ‘Alcem-nos’.

El pressupost de les entitats autònomes també puja respecte a l'any anterior en un 13,17 %, i és Labora la que més augmenta amb 83 milions d'euros. De les entitats de dret públic, la que més s'incrementa és l'Institut Valencià de Finances, amb una dotació de 178 milions, “necessari per a atendre les dificultats d'accés al finançament de les empreses, especialment de les pimes i micropimes”, assenyala el secretari general de CCOO PV.

En definitiva, la previsió d'increment de despesa corrent serà major que la d'ingrés, per la caiguda en la capacitat recaptatòria com a conseqüència de la covid-19. I el que assenyala com el nostre taló d'Aquil·les és l'insuficient finançament que no basta per a cobrir les operacions de capital, la qual cosa implica el recurs del deute que es pressuposta en 1.223,52 milions d'euros d'endeutament net. Això significa que continuarem engreixant la xifra de 49.977 milions d'euros en la qual es trobava la Generalitat Valenciana en el segon trimestre de 2020.

Liquidació Pressupost 2019

L'execució de les despeses de l'exercici de 2019 va ser d'un 93,84 %, inferior a la de 2018 que es va situar en el 96,47 %. Això es deu al fet que van ser uns comptes més expansius en despesa social i inversions que les de l'any anterior, però que no es van executar perquè no es van aprovar els Pressupostos generals de l'Estat, que preveien inversions importants al territori, i “perquè necessitaríem disposar d'ingressos addicionals per a aconseguir la despesa mitjana per habitant de les comunitats autònomes, ja que ens situem en l'últim lloc i a 30 punts de la millor finançada”, assegura el secretari general de CCOO PV.