Comisiones Obreras del País Valenciano | 28 marzo 2024.

El col·lapse en els tràmits administratius provoca greus problemes en sectors vulnerables

    L'ingent increment en la gestió de tràmits en algunes administracions públiques està provocant el col•lapse en serveis que actualment es troben desbordats i en els quals és una odissea poder obtindre cita prèvia.

    23/11/2020.
    Imatge de la web -en la pestanya de la seu electrònica- de la Seguretat Social

    Imatge de la web -en la pestanya de la seu electrònica- de la Seguretat Social

    Malgrat l'esforç que realitzen tots els empleats públics, que es troben plenament incorporats al treball presencial o telemàtic, en les administracions [encarregades de tramitar els expedients relacionats amb els ERTO; amb l'ingrés mínim vital; amb prestacions econòmiques per a fer front el cessament d'activitat a causa de la pandèmia; amb prestacions econòmiques d'emergència social; amb els tràmits derivats de permisos de residència i treball, etc.] els retards són generalitzats.

    La veritat és que en algunes administracions les cites prèvies per realitzar les gestions i/o obtindre els certificats necessaris per a la seua tramitació no s'aconsegueixen a temps per a complir els terminis establits. En el cas de la Seguretat Social, si bé és cert que el dispositiu de gestió en línia a través de la pàgina web ha possibilitat l'accés de sol·licituds telemàtiques, també és cert que aquest canal no pot absorbir el gros de la gestió que requereix aquesta administració en la seua relació amb la ciutadania.

    Encara que s'ha increment el volum de treball no s'ha augmentat el personal necessari per a atendre'l, a més, moltes persones manquen de coneixements per a comunicar-se telemàticament amb l'administració.

    Per tot això, CCOO considera imprescindible una via que garantisca l'atenció presencial a totes aquelles persones que ho requerisquen i un reforç urgent del personal de les diferents administracions. "Ens estem trobant amb situacions com la dels expedients de l'ingrés mínim vital, els terminis dels quals s'han més que duplicat. Hi ha serioses dificultats perquè la ciutadania puga contactar amb aquest servei públic, ja que no poden ser atesos sense cita prèvia, i als qui es remet sistemàticament a una línia 900 saturada i un canal en línia que moltes persones tenen dificultat per a utilitzar" denuncien.

    La saturació d'aquesta administració també afecta les sol·licituds de pagament directe d’IT, com per exemple li va succeir a un treballador que, estant de baixa mèdica, va finalitzar el seu contracte i va passar a situació d’atur al setembre i, amb data d’avui, encara no s'ha resolt el seu expedient amb el consegüent retard en el cobrament de la seua prestació.

    Els Serveis Públics d'Ocupació (SEPE) estan tenint també seriosos problemes per a resoldre les demandes i sol·licituds dels treballadors i de les treballadores per l'increment exponencial de la càrrega de treball a causa dels ERTO i el subsidi per a persones empleades en la llar i per la falta de recursos i infraestructures.

    La celeritat en el disseny de les mesures polítiques contrasta amb l’absència total d'una estratègia per a la gestió de més de cinc milions de sol·licituds i la falta de previsió amb la qual s'han posat en marxa les mesures socials per a la protecció de les treballadores i dels treballadors.

    Respecte a les oficines d'estrangeria resulta pràcticament impossible aconseguir cita per a tramitar la documentació de renovació i de regularització a causa de la falta de recursos i ens trobem amb persones que tenen resolt favorablement l'expedient i no aconsegueixen aconseguir cita perquè els prenguen les empremtes dactilars, amb la qual cosa, no poden renovar el seu permís de residència i treball.

    A més, s’estan donant dificultats serioses per a respectar els terminis en les tramitacions d'algunes gestions o prestacions per no aconseguir a temps la documentació requerida per a la seua tramitació, com per exemple els certificats d’empadronament necessaris per a alguns tràmits.

    En definitiva, ens trobem davant una falta de previsió en la gestió dels serveis públics que ha destapat les greus deficiències que hi ha de personal i de mitjans que pot posar en risc la qualitat en l'atenció al ciutadà i per tant en què les mesures de xoc, davant de la crisi deslligada per la COVID-19, no arriben de manera adequada al conjunt de la ciutadania.