Comisiones Obreras del País Valenciano | 28 marzo 2024.

#ConsellCCOOPV

Arturo León: “La desigualtat social pot aconseguir cotes insuportables”

El secretari general de CCOO PV ha presentat el seu informe general al Consell Confederal, màxim òrgan entre els congressos del sindicat, que ha estat recolzat per una majoria de 102 vots a favor i 2 abstencions. León alerta sobre els efectes devastadors de la pandèmia en l’ocupació i recalca la necessitat de facilitar la creació de treball decent i el fiançament de l'economia al nostre territori.

10/11/2020.
    Arturo León, secretari general de CCOO PV.

En l'Informe es posa en relleu la preocupació per les xifres que llança la malaltia per coronavirus i per la dimensió que aconseguisca en les pròximes setmanes. León, que preveu efectes negatius sobre la salut pública, l'economia i l'ocupació, creu que és necessari tindre més claredat tant en els indicadors com en l'estratègia, així com un major compromís polític i social per contindre aquesta segona onada.

El dirigent sindical n’ha assenyalat els efectes devastadors per a l'ocupació, tot i que té en compte les conseqüències positives dels acords d'extensió dels ERTO i de les prestacions per desocupació. El número d’ERTO ascendeix a 67.889, (59.442 per força major i 8.442 per altres causes), amb una afectació a 456.993 persones. Per sectors, destaca serveis amb 57.342 ERTO i una afectació a 303.165 persones i la indústria amb 6.390 ERTO i amb afectació a 133.019 persones. Del total, s'hi han desafectat 269.009 treballadores i treballadors, el 58,86 %.

No obstant això, León ha lamentat que més del 41 % de les persones en desocupació al País Valencià siguen joves sense perspectiva de poder desenvolupar els seus projectes de vida, que més del 40 % estiguen en atur de llarga duració i que, d'elles, el 13,4% siga de molt llarga duració amb més de 4 anys. Davant aquest escenari, “la desigualtat social pot aconseguir cotes insuportables”, com posa de manifest la taxa de risc de pobresa que situa al País Valencià en el 20,9 %, amb una repercussió major al Baix Segura (32,0 %), la Marina Alta (29,8 %) i la Marina Baixa (27,8 %).

El secretari general de CCOO PV considera que s'està produint una fugida cap a l'economia submergida, “especialment en els sectors tradicionals com l'hostaleria, la indústria del calçat i l'agroalimentari”. Les dades d'hores extraordinàries no pagades o no declarades també tenen una tendència ascendent, segons les últimes dades de l’EPA. Si bé s'han reduïdes en aquest tercer trimestre respecte de l'anterior (provocat per les restriccions d'activitat i mobilitat), en sectors com la indústria manufacturera i en el comerç, CCOO PV observa un creixement del treball no declarat que aprofundeix en el frau laboral, amb les conseqüències que això té en matèria d’igualtat, de salut laboral i de protecció social.

“Tots aquests elements posen de manifest la necessitat d'avançar cap a la transformació del model productiu, per facilitar la creació de treball decent i el fiançament de l'economia en el nostre territori”, ha afirmat Arturo León. Davant aquesta crisi econòmica, CCOO PV mantindrà una acció sindical dirigida al reforçament de la protecció social, on la sanitat, l'educació, els serveis socials, les polítiques d'habitatge o les prestacions econòmiques, constitueixen un instrument fonamental per mitigar les desigualtats socials.

Pel que respecta a la negociació col·lectiva, CCOO PV treballarà per a incorporar en els convenis tots els aspectes relatius a l'acord de regulació del teletreball, com la jornada, drets, riscos laborals i despeses derivades de l'activitat. Prop del 8 % de les valencianes i els valencians treballen actualment sota aquesta modalitat. D'altra banda, la negociació col·lectiva en 2021 pot patir un especial impacte en matèria de salaris, per la qual cosa CCOO PV activarà accions per esmorteir la seua reducció.

En relació amb el balanç de les eleccions sindicals, León ha ressaltat que CCOO PV continua guanyant les eleccions durant aquest 2020 i fins i tot, amplia la seua diferència ja que aconsegueix el major diferencial d'aquest mandat. L'evolució de l'afiliació durant aquest any continua creixent i s’ha incrementat un 0,58 %.

Resolució de suport a les dones a Polònia

El Consell Confederal de CCOO PV ha aprovat una resolució de suport a les dones poloneses en la seua lluita pel dret a l'avortament. El sindicat se solidaritza amb les dones de Polònia, que compten amb una de les lleis més restrictives de tota Europa, i les secunda en les seues reivindicacions de no acceptar cap imposició o prohibició pel que fa als seus drets sexuals i reproductius. No es pot assumir l’acceptació d’una maternitat forçada i un règim de tutela que condemna les dones a la “minoria d'edat sexual i reproductiva”.