Comisiones Obreras del País Valenciano | 29 marzo 2024.

Previ a la COVID-19: el 13% de les persones desocupades al País Valencià ja porta 4 anys o més en atur

La secretària de Formació i Ocupació de CCOO PV, Ana García, qualifica de “tempesta perfecta” la paralització productiva derivada de la pandèmia en un mercat laboral que ja era extremadament precari, caracteritzat per una elevada temporalitat en la contractació i unes condicions de treball deteriorades per successives reformes laborals.

04/11/2020.
    Ana García reacciona a les dades d'atur registrat en octubre.

L'atur registrat al País Valencià el mes d'octubre va ascendir a 433.531 persones, xifra que suposa una disminució respecte al mes de setembre, d'aquest mateix any, de 3.833 persones (-0,88 %). CCOO PV considera insuficient aquesta lleu reducció de l'atur registrat i denúncia que la contractació, com a fórmula, aprofundeix en la precarietat.

Dels 168.472 contractes del mes d'octubre, 149.552 són temporals (el 88,8 % del total). Si ho comparem amb l'any anterior, s'hi han registrat 54.946 contractes menys que a l'octubre de 2019. Cal recordar que en aquesta estadística no estan reflectides les persones que estan afectades per un ERTO, ja que la definició d'atur registrat no els comptabilitza com a aturats.

L'atur del País Valencià suposa el 11,3 % de l'atur total de l'Estat. És la tercera comunitat autònoma quant a volum de desocupació, per darrere d'Andalusia amb el 25,2 % i Catalunya amb el 12,7 %. L'evolució general de l'atur registrat, de la contractació i de l'afiliació està fortament condicionada per les circumstàncies excepcionals provocades per la Covid-19. Les dades mostren que el conjunt de mesures dirigides al manteniment de l'ocupació, específicament les facilitats per a l'aplicació dels ERTO, així com el suport als treballadors autònoms, eviten que la repercussió de la pandèmia en el mercat de treball siga molt més elevada.

Aquestes mesures de protecció de l'ocupació han evitat un impacte molt major sobre el mercat de treball. La comparació entre l'evolució anual i la interanual mostra la necessitat de mantindre el suport a les persones, el lloc de treball de les quals es veu amenaçat.

“Fa uns dies véiem com la taxa d'atur supera el 17 % i les contractacions que s’hi realitzen, mes a mes, estan en el 89 % o 90 %. Així, és impossible desenvolupar projectes vitals”, afirma Ana García. Una situació que afecta fonamentalment la joventut que no pot ni emancipar-se’n i estan descobrint que viuran en pitjors condicions laborals i de vida que els seus pares, i fins i tot els seus avis. “No podem permetre'ns com a societat el descoratjament, ni hipotecar el futur de la joventut, hem d'apostar per ells”, reclama la responsable de Formació i Ocupació.

Una dada especialment alarmant és que més del 13 % de les persones desocupades al País Valencià porten 4 o més anys en atur de llarga duració, troben greus problemes d'inserció en un mercat laboral paralitzat, davant el repte d'una transició digital que no descarte persones, sinó que recupere capacitats. A més, d'aquest percentatge, el 66 % són dones. És fonamental desenvolupar mesures en matèria de polítiques actives d'ocupació que puga donar-los una oportunitat de formació i d'inserció en el mercat laboral.

El nombre d’homes desocupats és de 180.334, enfront de les 253.197 dones. A elles els continua afectant més la destrucció d'ocupació, un atur feminitzat que representa més del 58% del registre, una bretxa de gènere que augmenta i consolida la desigualtat estructural. “Necessitem mesures específiques contra la bretxa de gènere que permeten aspirar a qualsevol persona treballadora a tindre un treball decent”.

El sindicat és conscient que les xifres s'han anat esmorteint pels Acords per l'Ocupació en matèria d’ERTO i per la protecció en matèria de desocupació. Unes mesures necessàries però de caràcter conjuntural, que requereixen un nou impuls.

CCOO PV considera imprescindible la planificació de reformes estructurals que permeten consolidar un model productiu diferent que no estiga tan exposat als vaivens de la crisi, capaç de generar treballs decents, amb salaris dignes i que permeta desenvolupar projectes vitals estables.

En la mesura que ho permeta l'emergència sanitària, urgeix desenvolupar polítiques actives d'ocupació que faciliten la inserció en el mercat laboral: orientació, formació i inserció. El sindicat insta a afrontar reptes en l'àmbit productiu: desenvolupament del sector d'energies renovables; rehabilitació energètica d'edificis o d'obra pública; adaptació de les línies de producció o impuls del creixement de les empreses; recuperació del turisme i comerç amb valor afegit; innovació i tecnificació agroalimentària; reforç dels Serveis Públics essencials, assegurant la qualitat de la sanitat, l'educació i els serveis socials.

“Apostem pel diàleg social com a eina fonamental per superar la crisi, a fi d’equilibrar la recuperació econòmica amb una reestructuració del mercat laboral més justa per al conjunt de treballadors i treballadores”, conclou García.