Comisiones Obreras del País Valenciano | 19 abril 2024.

CCOO PV participa en la mesa sobre ‘ocupació verda’ organitzada per la Càtedra de Responsabilitat Social de la UA

El sindicat ha participat en el curs organitzat per la Càtedra de Responsabilitat Social de la Universitat d'Alacant ‘Qüestions clau del món del treball en l'era de la COVID-19’, en la mesa redona ‘Ocupació verda’. El secretari d'Acció Sindical, Salut Laboral i Medi Ambient de CCOO-PV, Daniel Patiño, ha destacat el paper del diàleg social en la transició justa cap a una economia sostenible.

22/10/2020.
    Daniel Patiño, en la mesa redona sobre "l'ocupació verda".

El responsable d'Acció Sindical, Salut Laboral i Medi Ambient de CCOO PV, Daniel Patiño, ha centrat la seua intervenció sobre el paper del diàleg social en la transició justa per al compliment dels objectius establerts en l'Acord de París, a més d'explicar el paper del sindicat en la situació d'emergència climàtica.

A manera d'introducció, la definició d'ocupacions verdes consensuada en l’OIT té les següents característiques:

- Treball decent (en condicions de llibertat, igualtat, seguretat i dignitat).

- Activitats que contribueixen a protegir i restablir els ecosistemes i la biodiversitat, reduir el consum d'energia, matèries primeres i aigua, evitar per complet totes les formes de deixalles i contaminació.

Amb caràcter previ a la pandèmia, trobem un diagnòstic previ molt allunyat d'aquests objectius, tant de treball decent (especialment referent a les elevades taxes d'economia informal i de desigualtat) com en l'escàs avanç de les activitats tendents a la neutralitat climàtica requerida per a un futur sostenible social i mediambiental.

Per això, per a Daniel Patiño és necessària una acceleració en les accions que responguen a eixos objectius de manera transversal. El responsable sindical considera que el diàleg social és un pilar estratègic per a la governança d'aquests canvis, que afectaran totes les activitats, especialment la indústria, l'agricultura, el transport i el turisme, activitat preponderant a la província d'Alacant.

Patiño ha repassat el paper normatiu de les lleis autonòmiques dels últims tres anys. Per exemple, la importància de la negociació de plans de mobilitat sostenible derivats de l'obligació de la Llei de gestió, promoció i modernització d'àrees industrials. La inclusió de clàusules socials i ambientals en la contractació pública mitjançant la Llei de foment de responsabilitat social, o la vinculació entre treball decent i criteri de sostenibilitat ambiental en la Llei d'acceleració d'inversió a projectes irioritaris.

El secretari d'Acció Sindical de CCOO-PV s'ha referit al caràcter transversal de l'acord de reconstrucció ‘Alcem-nos’, subscrit el passat 22 de juliol, i l'esforç necessari per impregnar els pressupostos i la implantació de les seues mesures.

Convenis de Transició Justa

Però la ferramenta fonamental que guiarà eixa transició i on el paper del sindicalisme ha de ser fonamental és en els Convenis de Transició Justa (CTJ). L'esborrany de la Llei de canvi climàtic i transició ecològica n’incorpora una que consta de tres fases:

1/ Diagnòstic preliminar (persones, empreses i territori)

- Delimitació de l’àrea geogràfica

- Procés de participació pública (inclusiva i efectiva)

“El pla d'acció territorial ha de tindre mesures i projectes concrets amb un fort component energètic i industrial però també agropecuari, forestal, turístic, impacte en la mobilitat o d'altres sectors econòmics”, ha explicat Daniel Patiño.

2/ Polítiques Industrials

(Objectius: mesures d'adaptació, protecció social, promoció econòmica i capacitació)

- Identificació de projectes i potencials inversions

- Identificació de fonts de finançament

3/ Instruments de seguiment (calendarització, mesurament i control)

Els CTJ no poden limitar-se a ser instruments sectorialitzats, si volem atendre la transversalitat de l'impacte ambiental en el territori, han de tindre un caràcter inclusiu i integrador, atés el conjunt de persones treballadores en la seua. En cas contrari, la destrucció del territori i l'exclusió de moltes persones pot tindre un impacte irrecuperable.

Finalment, Patiño ha assenyalat que el sindicalisme té un paper fonamental, encara que no exempt de tensions, a l'hora de conjugar la labor sindical i ambiental. “Cal abordar les contradiccions i posar en el centre les persones i l'entorn on viuen, amb la finalitat d'evitar les greus conseqüències causades per aquest model productiu i econòmic androcentrista, depredador i desigual”, ha afirmat. Com a conclusió, el dirigent sindical ha apuntat que la pandèmia ens ha ensenyat que no podem fer que la urgència demore "però sí que obliga a atendre allò estratègic”.