Comisiones Obreras del País Valenciano | 20 abril 2024.

CCOO PV reivindica la cura pública de la salut mental com a component essencial del benestar humà

En el marc del Dia Mundial de la Salut Mental, la secretària de Política Social de CCOO PV, Ana Belén Montero, reclama “que la promoció, la protecció i el restabliment de la salut mental siga una prioritat de salut pública, ja que es tracta d'un element fonamental per al benestar integral de la persona i de la societat en general”.

08/10/2020.
    Imatge de la OMS

Al llarg de la pandèmia sanitària s'ha registrat un increment de l'estrés psicològic entre la població, així com de temors sobre l'impacte del coronavirus en la salut, units a l'augment d'aïllament social, i a l'ansietat derivada de problemes econòmics i laborals, entre d’altres. L'allargament de la situació de crisi està tenint severes conseqüències en l'estat de salut mental de moltes persones, agreujat a vegades per la interrupció o les pertorbacions en els serveis d'atenció a causa de la pandèmia.

Alguns dels col·lectius més afectats estan sent les persones que treballen més exposades al virus, en exercir la seua tasca en serveis essencials. L'impacte està sent especialment destacable en aquelles persones que ja patien trastorns previs a la pandèmia, entre els qui han passat el confinament en soledat, moltes d'elles persones majors, així com en el cas d'aquelles que han perdut la seua ocupació a conseqüència de la crisi.

Recentment, l'Organització Mundial de la Salut advertia de “la necessitat d'invertir en programes de salut durant la pandèmia i més enllà d'aquesta”. En aquest sentit, l'última memoria anual de 2019 del Comité Econòmic i Social CV, constata una significativa diferència de ràtio de facultatius en els dispositius de salut mental valencians (9,18 per cada 100.000 habitants) i és la mitjana de la UE, segons dades Eurostat, de 18 per cada 100.000. Respecte a les defuncions, tant en l'àmbit autonòmic com en la resta d'Espanya, la memòria del CES-CV situa el suïcidi com a principal causa de mort per causes externes.

Per tot això, Comissions Obreres considera fonamental que es posen en marxa polítiques públiques que no es limiten a ocupar-se únicament dels trastorns mentals, sinó que aborden qüestions molt més àmplies, com la prevenció en l'àmbit comunitari. El sindicat també jutja imprescindible el foment de la salut mental mitjançant l'estructuració d'una xarxa pública integral, intersectorial i coordinada (social, educativa, sanitària, laboral, d'habitatge…) i amb recursos suficients, que permeta construir un model nou més inclusiu.

La secretària de Política Social de CCOO PV ha concretat la demanda sindical sobre aquest tema en “accions polítiques capaces de promoure i possibilitar l'adopció i el manteniment de maneres de vida saludables; mesures preventives en la infància i l’adolescència; posada en marxa d'intervencions psicosocials en casos de desastres i d’emergència social; programes de prevenció de l'estrés en l'àmbit laboral; campanyes de sensibilització i contra la discriminació i estigmatització de les persones amb malaltia mental, etc.”

Paral·lelament, el sindicat insta al Govern valencià a reforçar de manera urgent els serveis públics de salut mental i facilitar l'accés de la ciutadania, impulsant, implementant i avaluant plans integrals i programes que permeten la inclusió social de les persones amb qualsevol problema de salut mental.