Comisiones Obreras del País Valenciano | 25 abril 2024.

Castelló acull la presentació de l'acord de reconstrucció i transformació econòmica ‘Alcem-nos’

CCOO PV valora la voluntat de les parts i reclama dotació econòmica suficient, i projectes rigorosos que permeten finançar la transformació del nostre model productiu.

06/10/2020.
    Intervenció del secretari general de CCOO PV, Arturo León.

“Amb aquest acord social, Consell, CEV, UGT PV i CCOO PV contribueixen a establir les bases d'un horitzó de major optimisme i d'una societat millor. Continuem apostant pel que ens uneix per eixir més forts” Arturo León.

El secretari general de CCOO PV ha intervingut aquest matí en l'acte de presentació a Castelló de l'acord de reconstrucció i transformació econòmica de la Comunitat Valenciana, aconseguit el mes de juliol passat entre els agents socials valencians i el Consell de la Generalitat.

El dia 22 de juliol de 2020, CCOO PV participava en la signatura d'un acord social que detalla més de 300 mesures orientades a la recuperació social i econòmica, fruit del treball previ realitzat a través de les 4 meses sectorials de la Mesa de Diàleg Social (Polítiques públiques, Economia, Recuperació Social i Polítiques Verdes).

“L'acord social que avui presentem ací és una resposta assenyada i unitària a l'emergència que representa la COVID-19, i preveu les accions necessàries per a situar la nostra terra en les millors condicions per eixir de la crisi, afrontar les transicions digital i ecològica, en empreses més fortes, (innovadores, productives) amb ocupacions estables i millors salaris” ha defensat León.

El secretari general ha enumerat compromisos com l'augment de la despesa en I+D+I fins a aconseguir la mitjana europea, l'aposta per l’FP, la creació d'ocupació, el reforç de la renda valenciana d'inclusió, la transformació de l'atenció primària de salut, o l'increment del parc públic d'habitatge, són una xicoteta mostra de les mesures que conté aquest acord social.

Sobre aquest tema, el líder sindical ha manifestat la necessitat que els Pressupostos de la GV recullen les dotacions pressupostàries corresponents per a complir les mesures acordades. Igualment ha demandat “l'elaboració de projectes rigorosos, que ens permeten finançar les transformacions del model productiu, amb els fons de reconstrucció de la Unió Europea”.

Per a CCOO PV també és imprescindible la revisió del sistema de finançament, per a situar els ingressos de la Comunitat Valenciana, almenys en la mitjana de les comunitats autònomes. “No és raonable, ni justa, la falta d'equitat en la distribució dels recursos entre la ciutadania d'un mateix Estat i, per tant, instem que es corregisca” ha afirmat.

León ha argumentat les causes de l'impacte diferencial a la Comunitat Valenciana i la major profunditat de la crisi en sectors com el turisme, l'hostaleria o el comerç, que són intensius en mà d'obra; també per l'existència d'un teixit empresarial dominat per xicotetes i mitjanes empreses amb escassa capitalització i per la precarietat laboral.

“Cal tindre en compte que a més tenim salaris i pensions més baixes que la mitjana del país, un percentatge d'economia submergida entre el 23 % i el 27 % i un alt risc de pobresa (especialment en comarques de la província d'Alacant i de Castelló)” ha recordat.

El sindicat considera que, si bé, la Comunitat Valenciana té marge per a millorar el seu model econòmic i productiu, també cal destacar la fortalesa de les seues institucions, dels seus serveis públics, la capacitat d'emprendre, el dinamisme de les empreses i el talent de la nostra gent.

El responsable sindical ha reconegut que “observem amb preocupació que la nova normalitat ha portat l'augment de la incidència del virus” per la qual cosa ha animat a continuar combatent la pandèmia amb intel•ligència i determinació, i evitar repercussions negatives en l'activitat econòmica.

“Aprofitem la crisi, com una oportunitat per a enrobustir alhora el sistema productiu i el nostre model social. Situem el valor del treball i la dignitat de les persones com a element central i de cohesió de la societat. Apostem per la ciència i el coneixement. Impulsem una manera de produir respectuosa amb el medi ambient” ha instat.

Finalment, el secretari general ha valorat la voluntat demostrada per totes les parts per arribar a l'acord, i posar per damunt l'interés general i la unitat per a lluitar contra la crisi, amb una resposta a l'altura de les dificultats, que gran part de les persones de la nostra terra estan patint.

León ha conclòs reclamant el mateix esperit en altres àmbits de negociació, com el del Conveni d'hostaleria de Castelló “la situació del qual no té cap justificació”.