Comisiones Obreras del País Valenciano | 23 abril 2024.

CCOO PV participa de la campanya #PobresaZeroRevolució

El sindicat, integrat en la Campanya Pobresa Zero, anima a l’afiliació a participar de les activitats entorn al Dia Internacional per l’Erradicació de la Pobresa, el dia 17 d’octubre.

29/09/2020.

URL | Código para insertar

Enguany, CCOO PV, juntament amb les entitats que conformen la Campanya Pobresa Zero, volen cridar l'atenció sobre les conseqüències desiguals de la pandèmia provocada per la covid-19, i evidenciar que la situació d'emergència sanitària afecta especialment territoris i persones amb menys recursos, la qual cosa ha generat una crisi social global. Amb vista a conscienciar sobre això, s'ha creat el test PZR, una senzilla prova gratuita i en línia que detecta el virus de la indiferència.

La campanya de 2020 se centra en aprofitar la crisi social de la covid-19 per a reconstruir el món des dels drets humans

No sols pretenem traslladar dades sobre la incidència social de la covid-19, sinó també posar el focus que aquesta situació, amb voluntat política i exigència de la ciutadania, representa una oportunitat per a reconstruir el món des dels drets humans i la solidaritat. “No podem tornar a la mateixa ‘normalitat’. És necessària una redefinició i un canvi profund i global en el sistema”, declaren en el manifest d'enguany.

A més del test PZR, la campanya Pobresa Zero té previstes diferents intervencions a València, Castelló i Alacant per a sensibilitzar la ciutadania sobre l'augment de les desigualtats socials tant al País Valencià com al món. Aquestes convocatòries que anirem actualitzant sobre la base de la situació sanitària, se celebraran entorn del dissabte 17 d'octubre, coincidint amb el Dia Internacional per a l'Erradicació de la Pobresa.

RECONSTRUIR EL MÓN DES DELS DRETS HUMANS I LA SOLIDARITAT

Aquest any 2020 ha estat marcat per la pandèmia provocada pel SARS-CoV-2, que ha posat de manifest la feblesa de les persones i ha vingut a demostrar-nos, a més, que davant situacions adverses que afecten el conjunt del planeta són aquells països, territoris i persones amb menys recursos les que es veuen afectades en major mesura, i que a més d’aquest virus biològic i la situació d'emergència sanitària, tenim un altre virus, el de la indiferència, que fa que en aquells països amb recursos però sense serveis socials forts, el respecte per la vida es mesure en funció de la capacitat econòmica.

La crisi global desemmascara la fragilitat, inequitat i injustícia d'un model econòmic i social generador de pobresa i desigualtat, i suposa així mateix una oportunitat per a redefinir i transformar el sistema econòmic mundial cap a les cures, la vida i la sostenibilitat del planeta. No podem tornar a la mateixa “normalitat”, és necessària una redefinició i un canvi profund i global en el sistema.

Aquesta crisi sanitària ha posat sobre la taula les diferències socials, però sobretot, ha evidenciat la necessitat de treballar des d'un punt de vista GLOBAL i posant els drets humans com prioritat absoluta. Al març d'enguany el món es va parar i aquesta situació ha demostrat, una vegada més, que les fronteres no existeixen, que el medi ambient es regenera si nosaltres frenem, que el virus viatja sense discriminar i que és necessari contenir-lo amb mesures generals i consensuades.

Ací, al nostre país, hem vist com la crisi sanitària s'ha convertit en social: el confinament ha evidenciat el drama de les persones sense llar i la precarietat dels qui no tenen accés a aliments bàsics o a educació telemàtica. Hui continuem patint, a més a més, la pèrdua d'ocupacions i la paralització dels processos d'inserció sociolaboral. En definitiva, hui, som conscients de la nostra feblesa i vulnerabilitat com a societat i hem vist com és d'inadequatel qualificatiu que nosaltres mateixes ens atribuïm: “Desenvolupada”.

Arreu del món hem vist que es desconeixen les xifres reals d'afectació del virus als camps de refugiats o a l'Àfrica subsahariana on un percentatge enorme de la població no compta ni amb aigua potable per al consum. D'altra banda, als Estats Units i a Amèrica Llatina hem vist com les actituds egoistes de governs que primen l'economia per damunt de les persones han provocat una escalada de víctimes que, més que de la pandèmia, ho són d'un sistema injust i altament desigual.

Tanmateix, les Nacions Unides alerten que la resposta global a la pandèmia està accelerant la transferència del poder econòmic i polític a les elits, aprofundint més les diferències. I el Programa Mundial d'Aliments calcula que aquest 2020 l'impacte econòmic de la pandèmia ha exposat a la inseguretat alimentària severa a 265 milions de persones al món, quasi el doble dels registrats l'any anterior, denunciant que ens enfrontem a una catàstrofe humanitària mundial.

Per tot això, demanem als nostres governants europeus, estatals, autonòmics i municipals que, enfront del lliure mercat sense fre, l'especulació i l'explotació sense límits dels recursos, busquen solucions que passen per l'equitat, la inclusió, la interculturalitat i l'economia circular:

Demanem:

● Un model polític, social i econòmic que garantisca els Drets Humans de totes les persones, que situe en el centre la sostenibilitat de la vida i que modifique les causes estructurals de la pobresa i desigualtat que han impedit l'atenció sociosanitària adequada davant la pandèmia, com hem pogut comprovar.

● Que s'assignen pressupostos suficients per a polítiques socials que garantisquen la inclusió i la igualtat d'oportunitats de totes les persones, així com per a les polítiques de cooperació internacional, complint l'objectiu de dedicar el 0,4% dels pressupostos consolidats de la Generalitat Valenciana a l'Ajuda Oficial al Desenvolupament en 2023.

● Que els nostres governs reclamen a Europa i al món el compliment dels acords internacionals que garantisquen els Drets Humans per a la vida digna de totes les persones, sobretot de les que es troben en situació de major vulnerabilitat.

● Que es garantisquen els Drets Humans de totes les persones, incloses les persones migrants a les quals se'ls neguen drets fonamentals com a asil i refugi i són tancades en centres d'internament que han de ser clausurats immediatament. Els governs estatal i autonòmic han de demanar responsabilitat a Europa a l'hora d'establir les seues polítiques migratòries i de refugi.

● Que totes les instàncies de govern (estatal, autonòmics i locals) lluiten contra la discriminació, els discursos d’odi, l'aporofòbia i el racisme que s'està obrint camí posant en perill llibertats i drets fonamentals.

● Que s'erradiquen els paradisos fiscals, es perseguisca el frau fiscal, s'atalle l'elusió fiscal i es garantisca que la fiscalitat siga progressiva, suficient, justa i equitativa, que reduïsca les desigualtats i actúe, a més, amb decisió i transparència contra la corrupció.

● Que s'establisquen polítiques contra la desigualtat, conseqüència de l'actual model econòmic i, especialment, contra la desigualtat entre dones i homes, que suposa dificultats en l'accés a l'educació i al repartiment de les càrregues i el treball.

● Que es revertisquen les mesures contemplades en les reformes laborals i de les pensions que dificulten el treball decent i les pensions dignes.

● Que les Administracions Públiques afavorisquen i impulsen la participació ciutadana i la democràcia participativa, així com el desenvolupament d'alternatives econòmiques i socials, el consum responsable, el comerç just i l'educació per a una ciutadania global i inclusiva.

● Que com a societat recuperem una escala de vida diferent, una escala humana, més local i inclusiva, més justa i sostenible. PER UNA VIDA DIGNA I AMB SALUT PER A TOTES I PER UN MEDI AMBIENT PROTEGIT. PER LA JUSTÍCIA I PER LA IGUALTAT PER A RECONSTRUIR EL MÓN MITJANÇANT ELS DDHH I LA SOLIDARITAT. MOBILITZA'T!!!!