Comisiones Obreras del País Valenciano | 29 marzo 2024.

CCOO PV per una mobilitat sostenible i lliure d'emissions

El sindicat exigeix uns pressupostos que permeten el desenvolupament de l'acord ‘Alcem-nos’, com la implantació de plans de mobilitat sostenible i la defensa dels serveis públics de transport. “El nostre model de mobilitat laboral té conseqüències directes en la sinistralitat, el canvi climàtic i la competitivitat”, Daniel Patiño.

21/09/2020.
    Valencia ciutat, carril bici

En la Setmana Europea de la Mobilitat, que culmina el 22 de setembre, Comissions Obreres del País Valencià insta a l'Administració Pública valenciana al desenvolupament i execució de les mesures acordades en l'acord de reconstrucció ‘Alcem-nos’ mitjançant plans integrals que permeten l'objectiu de neutralitat climàtica.

Els plans de mobilitat compleixen els objectius requerits per a l'accés al finançament de projectes de la UE en el pla Next Generation, tant en el foment de la resiliència de les ciutats, la doble transició ecològica i digital, així com en la reparació dels danys patits. La pandèmia ha tingut un enorme impacte en la mobilitat per les restriccions i la caiguda de l'activitat, una situació que exigeix mesures de reforçament en el transport públic per garantir condicions de seguretat, higiene i confiança.

“L'eixida de la crisi no pot ser a costa de l’augment del trànsit rodat, majors emissions que van en una línia oposada a la situació d'emergència climàtica i a la qualitat de l'aire”, assenyala Daniel Patiño, responsable d'Acció Sindical i Medi Ambient de CCOO PV.

El sindicat considera prioritari impulsar, mitjançant la concertació social i dels acords interconfederals i territorials, els plans de mobilitat sostenible als centres de treball amb gran concentració de mà d'obra (polígons industrials, centres comercials, administratius i/o sanitaris etc.) perquè una gran quantitat dels desplaçaments s’hi realitzen a causa del nostre treball.

“Això no va de bonisme ni és una moda passatgera, influeix directament en l'economia, en les persones i en el nostre entorn” afirma Patiño, i recorda que la Llei de mobilitat de l'any 2011 i la Llei d'àrees industrials de 2018, ja preveuen aquestes eines que només des del diàleg social tripartit hi poden tindre l'impacte desitjat, però que “fins ara, hi troben moltes resistències”.

“La mobilitat cal considerar-la com a una condició laboral que redunda en els resultats econòmics de les empreses, en la salut laboral de les persones i en la lluita contra el canvi climàtic. El seu impacte no té a veure només amb l'emergència climàtica: no podem oblidar que 15 persones han perdut la vida en accidents de treball in itinere fins al juliol d'enguany”, ha assenyalat el responsable de Medi Ambient.

CCOO PV valora les intervencions urbanístiques en matèria de conversió en zona de vianants de les ciutats, així com l’augment de carrils específics per a la mobilitat electrificada individual, però recorda que s’hi estan incrementant substancialment les activitats de logística i repartiment per mitjans motoritzats. “No podem permetre un pas enrere en una mobilitat segura, sostenible i integradora des de la perspectiva de gènere”, conclou el dirigent sindical.