Comisiones Obreras del País Valenciano | 29 marzo 2024.

Els centres educatius valencians no tenen suficients espais per afrontar l’ensenyament en temps de pandèmia

    La Federació d'Ensenyament de CCOO PV fa un estudi adreçant-se als centres educatius des de tres òptiques diferents que es treballen al sindicat i que es donen als centres: l’òptica del professorat, del personal de neteja i del personal de menjador.

    21/09/2020.
    Classe

    Classe

    El sindicat ha enviat un qüestionari als centres educatius amb preguntes relacionades amb l’inici del curs, abordant les diferents dificultats i necessitats detectades pels propis centres pel que fa a la tasca educativa, la seua organització, serveis de menjador i neteja. Els resultats s'han presentat avui en una roda de premsa, on han participat la secretària general de la federació d'Ensenyament de CCOO PV, Xelo Valls, el secretari general de la federació de Serveis, José Miguel Mandingorra i el responsable de neteja de Construcció i Serveis de CCOO PV, Pedro Medina.

    Des de l’òptica docent, els centres han manifestat que la presencialitat ha estat garantida en tots els nivells d’Educació Primària, segon cicle d’Educació Infantil i primer cicle d’ESO, amb algunes dificultats especialment relacionades amb la manca d’espais. En nivells superiors, aquesta falta d’espais i en ocasions de personal, també n’han suposat casos d’excessives ràtios, especialment en grups Batxillerat.

    Al 65% dels centres faltaven 2 o més persones al començament del curs. Malgrat l’important contractació feta en les adjudicacions de l’estiu, les d’inici de curs no han estat eficients. Especialment no s’han cobert IT i jornades parcials. Al juny i juliol demanàrem precisament reforçament per aquestes adjudicacions i també l’endarreriment de l’inici del curs, per donar temps a fer totes les contractacions necessàries abans que començaren. Lamentablement, hem comprovat que la petició del sindicat era necessària i hauria d’haver estat atesa.

    Molts tutors i tutores, que compten amb l'habilitació corresponent, han optat per impartir-hi especialitats i molts especialistes hi han hagut d'assumir tutories. L’esforç que està fent el professorat és molt important.

    Els centres troben a faltar protocols específics per a l’àrea d’Educació Física, així com per als ensenyaments artístics i plàstics en general.

    Algunes dades destacables que ens aporten les diferents respostes dels centres:

    - Tres de cada quatre centres han hagut d’habilitar espais per adaptar-ne les ràtios. Especialment s’hi han habilitat els gimnasos, biblioteques, aules de música, d’anglès i d’usos múltiples, però també patis, laboratoris i en alguns casos, corredors.

    - El 94,2% dels centres han vist augmentades les accions de neteja i el 88%, ens diuen que s’ajusten a allò marcat als plans de contingència.

    - El 55% consideren que la dotació dels EPI per al personal del centre ha estat suficient. El 45% opina que no i creu que el material que més falta són masqueretes sobretot i, en menor mesura bates, gels hidroalcohòlics i indumentària EPI.

    - Finalment, el 65% dels centres troben insuficient la informació respecte a la Covid-19.

    Des de l’òptica del servei de menjador, les contractacions de monitors i monitores per al servei de menjador s’ha donat en l’ensenyament públic però no als centres privats i quant al personal de cuina, no hi ha hagut contractació de més personal mentre el servei sí ha estat ampliat pels desdoblaments dels torns, l’augment de càrrega de neteja i desinfecció.

    D’altra banda, preocupa molt al sindicat el fet que no s’hi estiguen aplicant els registres de jornada, de manera que s’hi estan fent jornades superiors a les del conveni.

    Les empreses de restauració col·lectiva no han subministrat suficient material per al servei de menjador, com ara carrets tèrmics o de transport.

    En definitiva, esperem que a l’octubre, amb la incorporació de més comensals, s’hi reforcen les plantilles.

    Respecte a la neteja, les dades confirmen un augment generalitzat en les seues accions a tots els centres educatius, amb un important augment de contractacions, però les persones treballadores de neteja necessiten protocols per saber com desenvolupar la seua tasca. La seua mancança fa que el personal de neteja haja de dirigir-se a les direccions dels centres.

    El nostre sindicat considera els centres educatius com a un “ecosistema” on totes les persones que hi treballen són fonamentals, cadascuna en el seu sector. Reconeixem les dificultats i l’enorme esforç que tant professorat, com alumnat, famílies, administració , personal educador, de neteja i menjador ha estat fent per garantir un inici de curs segur i amb garanties, però també n’assenyalem les diferents mancances i vetllarem per la implementació dels recursos necessaris, ara i al llarg d’un curs, que suposarà un repte constant.