Comisiones Obreras del País Valenciano | 16 abril 2024.

CCOO PV proposa una reducció del temps de treball i la racionalització de la jornada en la Comissió d’Usos del Temps de les Corts

Cloti Iborra, secretària de la Dona de CCOO PV, ha participat en la Comissió especial d’estudi sobre els #UsosDelTemps per a impulsar polítiques concretes de racionalitat de les Corts Valencianes. Ha traslladat les propostes del sindicat que apunten cap a un canvi cultural i del model productiu, i que incideixen en una redistribució dels usos del temps que pose en el centre les necessitats de les persones i la seua cura.

10/09/2020.
    CCOO PV ha participat en la Comissió de racionalització dels horaris de les Corts Valencianes.

L'actual marc normatiu respecte a la jornada esdevé de la reforma laboral de 2012. Estan establides 40 hores setmanals de treball efectiu de mitjana en còmput anual, amb una distribució irregular de la jornada d'un 10 %, imposada per l'empresa en absència de pacte, la qual cosa desequilibra intensament la relació laboral i facilita situacions abusives. Els convenis col·lectius han focalitzat en salari i jornada les seues matèries dominants, però el desequilibri imperant en favor del poder empresarial representa que al País Valencià tinguem una jornada mitjana de 1.719 hores a l'any pel juliol de 2020, i siga la tercera autonomia amb més hores pactades.

Iborra ha explicat que la cultura del presentisme laboral està afectant la productivitat, perquè incrementa el risc de sinistralitat i reflecteix problemes organitzatius, en no adequar la càrrega de treball al rendiment òptim de la persona. També redunda en la falta de productivitat, uns estils de lideratge autoritaris que no fomenten l'autonomia de les treballadores i dels treballadors, així com l'absència de treball per objectius compartits.

Reducció i flexibilitat de la jornada

“Però el que de fons subjau és que arrosseguem un model que no ha superat la divisió sexual del treball, en el qual les polítiques de conciliació s'han dissenyat per a ús i gaudiment de les dones. La sostenibilitat de l'espècie humana no és tasca privada que haja d'exercir la dona, sinó una responsabilitat pública i col·lectiva”, ha sentenciat. Per això, una de les principals propostes que ha explicat ha sigut la reducció de la jornada laboral, ja que l'actual és negativa per a la qualitat, tant de vida com de treball, afecta especialment la conciliació, a més que pot ser una resposta a l'escassetat d'ocupació que s'acreixerà fruit del procés de digitalització.

El segon paquet de mesures que ha exposat té a veure amb la racionalització dels horaris, a través fonamentalment de la flexibilitat interna, com per exemple en l'entrada i l'eixida de la jornada, la concentració horària i la jornada intensiva o la combinació de presencial amb teletreball, que ja s'està regulant perquè siga amb garanties. Una altra proposta que s'ha desenvolupat de diferents formes a països del nostre entorn, és l'establiment d'un banc anual d'hores que treballadores i treballadors podrien utilitzar per a tasques derivades de la cura. Cloti Iborra ha manifestat la necessitat de l'assumpció de la cura des de l’àmbit públic, en una extensió de l'estat del benestar, i com a font generadora també d'ocupació.

Per poder implementar aquestes mesures, hauríem de conjugar dues vies: la legislativa, per a una reducció generalitzada de la jornada, l'establiment de permisos o per a revertir la liberalització comercial; i la negociació col·lectiva, perquè permet una adaptació contínua de les condicions de treball, segons la grandària de les empreses i dels sectors.