Comisiones Obreras del País Valenciano | 28 marzo 2024.

CCOO PV denuncia la desigualtat que pateix la joventut en el mercat laboral valencià

El sindicat continua amb la campanya ‘Per una nova normalitat sense precarietat’, que alerta del risc que la tornada a la normalitat després de la pandèmia comporte una major precarietat per a la joventut i que el col·lectiu torne a patir el pitjor de la crisi. Amb una taxa major d'atur, una temporalitat estructural i possibilitats escasses d'emancipació, Joves de CCOO PV insten a no resignar-se i a exigir treball decent.

07/08/2020.
    Enganxines de la campanya de Joves CCOO PV orientada a combatre la precarietat i proposar un model alternatiu.

Joves de CCOO PV porten endavant la campanya informativa ‘Per una nova normalitat sense precarietat’, que reclama la millora de les condicions de la joventut treballadora. Una joventut que s'ha vist afectada per la crisi de la COVID-19 en l'àmbit social, laboral i econòmic i que està tenint conseqüències importants en aspectes tan importants com l'accés a l'habitatge, el manteniment de l'ocupació o les pròpies condicions d'aquesta. La campanya finalitzarà el 12 d'agost, data que coincideix amb el Dia Internacional de la Joventut.

CCOO PV alerta del risc que la tornada a la normalitat comporte una precarietat major per a la joventut, per la qual cosa exigeix un conjunt de mesures per a millorar la situació del col·lectiu i així evitar que torne a patir el pitjor de la crisi. La campanya s'adaptarà a la situació en la qual ens trobem i es desenvoluparà fonamentalment a través de xarxes socials, a més de facilitar informació perquè la joventut conega els seus drets laborals.

Les persones joves són les que més han patit les conseqüències d'aquesta crisi a causa de la precarietat estructural que pateixen, caracteritzada per acomiadaments, temporalitat i impossibilitat d'emancipació. Al País Valencià hi ha actualment 456.796 persones en atur, de les quals 94.703 són joves menors de 29 anys, quasi un 21 % de la totalitat de persones aturades.

Per a la secretària de Política Social i Joventut de CCOO PV, Ana Belén Montero, l'estiu és una etapa amb una gran inestabilitat que no corregeix la situació: “Per això és important l'organització sindical i reivindicar millors condicions laborals i nous drets socials. És urgent posar solució a la desigualtat social que pateixen els joves i les joves en el mercat laboral”.

Una desigualtat que es fa patent davant la taxa d'atur de joves menors de 25 anys, que se situa en un 30,2 % segons l'Enquesta de població activa (EPA) del primer trimestre de 2020, 5 punts superior en el cas de les dones. La taxa d'atur general és d'un 14,39 %. Pel que respecta a la contractació, dels 21.436 contractes realitzats a persones joves menors de 25 pel mes de juny, el 93 % van ser temporals. Les últimes dades d'emancipació juvenil també són descoratjadors: segons el Consell Valencià de la Joventut, l'any 2019, només el 19 % de les persones joves va poder emancipar-se definitivament.

Montero assenyala que estem en un model estacional i precari de contractació, “per això la pandèmia ha afectat durament el País Valencià, amb un augment d’atur important en els serveis, un sector especialment precari, feminitzat i juvenil”.

Inspeccions i ajudes al lloguer

De nou ens enfrontem a uns mesos estacionals amb molta precarietat i amb gran destrucció d'ocupació pel setembre, en acabar la temporada turística. Per això, CCOO PV aposta per mesures que milloren les condicions de la joventut treballadora, com el reforç de les inspeccions de treball davant els abusos empresarials i impulsar les fórmules laborals per a facilitar una adequada transició de la formació a l'ocupació (a través del contracte de relleu, contracte de formació i aprenentatge i contracte en pràctiques). El sindicat planteja ampliar les ajudes de lloguer i programes de lloguer jove.

Aquesta nova campanya de Joves de CCOO PV forma part d'una iniciativa que pretén, a més de denunciar la precarietat que hi ha entre la joventut, posar-li fre, animar a continuar conquistant nous drets i mostrar que la joventut treballadora no es resigna davant aquesta crisi.