Comisiones Obreras del País Valenciano | 20 abril 2024.

“És necessari un pla que recomponga els danys ocasionats en les empreses i reactive la creació d'ocupació"

CCOO PV ha celebrat el seu primer Consell Confederal després del final de l’estat d’alarma. El secretari general de CCOO PV, Arturo Léon, ha defensat un gran pla que recomponga els danys ocasionats en les empreses i reactive l’economia i la creació d’ocupació al País Valencià, davant el gran impacte socioeconòmic al nostre territori. L’informe general de Léon ha estat aprovat per unanimitat.

30/06/2020.
    Arturo León, secretari general de CCOO PV, durant la seua intervenció.

CCOO PV ha celebrat avui el seu Consell Confederal, màxim òrgan entre congresos del sindicat, i el primer deprés de la finalització de l’estat d’alarma declarat per la crisi sanitària de la COVID-19. Una pandèmia que ha posat al descobert la vulnerabilitat del sistema econòmic, social i polític en un món globalitzat.

En aquest sentit, el secretari general de CCOO PV, Arturo Léon, ha apuntat les febleses existents en el nostre territori, a on l’impacte econòmic i en l’ocupació pot ser major, tal i com constata l’Institut Valencià d’Investigacions Econòmiques. Per la seua especialització productiva en sectors més sensibles a les restriccions (turisme, l'hostaleria i el comerç) i per l'existència d'un teixit empresarial dominat per xicotetes i mitjanes empreses que tenen una capacitat menor de resistència. En termes de destrucció d'ocupació, l’OIT afig l'impacte en la indústria manufacturera. En definitiva, una xifra equivalent a més de 350.000 ocupacions, a la qual caldria sumar les més de 322.000 persones que ja estaven en atur abans de decretar-se l'estat d'alarma.

La feblesa del teixit productiu valencià és un dels eixos d’actuació prioritaris per a Arturo León. “Tenim una economia condicionada per un gran pes del sector serveis, una base reduïda de sectors tecnològicament avançats, una dimensió industrial insuficient, una inversió en innovació per sota de la mitjana espanyola i un sector públic afeblit”. León també ha fet referència a que el País Valencià disposa de salaris i pensions més baixes que la mitjana estatal, un percetatge d’economia estimat per la UMH prop del 23%, amb el conseqüent risc de pobresa.

Incompliment de la normativa de prevenció de riscos

El dirigent sindical ha denunciat, una vegada més, l’incompliment reiterat de la normativa de la Llei de Prevenció de Riscos. “El nombre de persones mortes per la COVID-19 i pels accidents de treball d'aquest període de confinament, les infraccions comeses per les empreses i l'absència quasi total dels serveis de prevenció han comportat un situació insostenible per a moltes persones treballadores i ha demostrat que queda molta faena per fer per a implantar sistemes de seguretat i salut en el treball més efectius”.

Després de la fase de mitigació, per a CCOO PV és necessari un gran pla que recomponga els danys ocasionats en les empreses i reactive l’economia i la creació d’ocupació. “Per a això és fonamental, disposar del suport de l'Estat i de la Unió Europea i tindre present com a reivindicació essencial, la revisió del sistema de finançament, que situe els ingressos del País Valencià, almenys, en la mitjana de les comunitats autònomes”, afirma León. A més, el secretari general creu que s’ha d’afinar en l'assignació dels recursos que es disposen, per la qual cosa considerem que s'hauria de constituir un “àmbit de coordinació de les administracions públiques valencianes”, per a evitar duplicitats i guanyar en eficàcia i eficiència.

En aquest sentit, és fonamental l’estimulació de la creació d’empreses i el foment de l’ocupació de qualitat. Segons León, serà crucial la revisió en profunditat d’un sistema laboral que és injust, “perquè obstaculitza la negociació col·lectiva, precaritza les condicions de treball i posa en risc la salut de les treballadores i dels treballadors, per falta de mesures de protecció i prevenció”. També ha assenyalat que cal reforçar el nostre sistema de protecció social i els serveis públics i aconseguir progressivament nivells que ens equiparen en despesa i inversió amb els països del nostre entorn.