Comisiones Obreras del País Valenciano | 28 marzo 2024.

El sindicat saluda l'Ordre ministerial publicada en el BOE, en què es prorroguen de manera automàtica durant sis mesos les autoritzacions de residència i treball de les persones estrangers, que caduquen des de 90 dies abans de l'inici de l'estat d'alarma fins a la seua finalització.

21/05/2020.
    CCOO PV valora la decisió de renovar automàticament les autoritzacions de residència i treball a persones estrangeres.

Aquesta decisió, fruit de la pressió sindical i que ha sigut consensuada amb els agents socials, ofereix seguretat jurídica a un gran nombre de persones estrangeres que es trobaven en una situació d'incertesa arran de la declaració de l'estat d'alarma. Aquesta situació afectava greument la seua vida quotidiana, com per exemple respecte a la formalització de contractes de treball, el cobrament de prestacions o la possibilitat d'operar amb els seus comptes corrents.

La mesura del Govern també permet que les persones que no puguen complir els requisits requerits, com per exemple la manca de cotitzacions a la Seguretat Social, per a les renovacions de les seues autoritzacions a causa de la situació generada per l'estat d'alarma, no caiguen en la irregularitat sobrevinguda.

També és destacable que es garantisca a les persones estrangeres amb autorització de residència que actualment es troben a l'estranger i no poden tornar pel tancament de fronteres, que ho puguen fer amb normalitat una vegada s'alce el tancament, encara que els haja caducat l'autorització durant aquesta situació.

Persones amb més vulnerabilitat i indefensió

Així i tot, les mesures del Govern encara deixen fora les persones sense autorització administrativa, que es veuen abocades a una situació de greu vulnerabilitat i indefensió per la seua impossibilitat d'acollir-se a cap de les mesures del Govern per a fer front a la crisi sanitària.

Moltes d'aquestes persones estan ocupades en sectors que s'han mostrat com a essencials durant aquesta pandèmia: treballen en la neteja; el transport; en l'alimentació; com a treballadores de la llar, cuidant els nostres majors; en el camp, recollint la fruita que mengem; ens porten a casa les compres que fem. Persones que han permés que moltes i molts de nosaltres ens hàgem pogut quedar a casa.

CCOO sempre ha defensat una política migratòria que respecte els drets de les persones treballadores i garantisca la seguretat i dignitat d'aquestes, en aquest cas, la població treballadora estrangera. Un col·lectiu molt més vulnerable en el mercat de treball per, precisament, la dependència de la seua activitat laboral de la seua situació administrativa, la qual cosa els fa molt més explotables i els col·loca en els temps de pandèmia que vivim en una situació crítica.

En aquest sentit, el sindicat recorda que, immediatament a la declaració de l'estat d'alarma, CCOO va proposar al Govern una extensa bateria de mesures realistes i proactives en diversos àmbits de la qüestió migratòria (CIE, sector sanitari, sector agrícola, treballadors transfronterers, CETI...), a fi d'incorporar l'especificitat de les persones estrangeres al nostre país a l'agenda política de la gestió de la crisi, i reclamar al Govern una acció política raonada i imprescindible.

CCOO també ha sol·licitat ja al Govern anticipar respostes polítiques per a evitar el que en la crisi de 2008 es va denominar "irregularitat sobrevinguda", això és, persones estrangeres que es troben legalment a Espanya i que a conseqüència de la crisi, perden o poden perdre el seu estatut legal; per a això, s'han de flexibilitzar els requisits de renovació d'autoritzacions amb posterioritat al període d'alarma i evitar situacions per tots indesitjades.