Comisiones Obreras del País Valenciano | 29 marzo 2024.

CCOO PV insta a complir amb el registre diari de jornada en les empreses després de la detecció de fraus a la Seguretat Social

El sindicat fa balanç de l'impacte que ha tingut aquesta eina a l'any de la seua entrada en vigor i insisteix que la mesura és indispensable per a garantir drets al conjunt de les persones treballadores en la crisi de la COVID-19. “La recuperació de l'activitat econòmica no pot emportar-se per davant els drets relacionats amb la jornada”, assenyala Arturo León, secretari general de CCOO PV.

12/05/2020.
    Curs d'oposicions a Forem PV.

CCOO PV adverteix que, en la situació de greu crisi econòmica i social conseqüència de la pandèmia, l'exigència del registre de jornada es fa encara més indispensable, perquè la recuperació de l'activitat no pot ser a costa d'emportar-se per davant els drets relacionats amb la jornada de treball. En aquest context, Arturo Léon, secretari general de CCOO PV denuncia que hi ha empreses que estan vulnerant la llei, s’acullen a ERTO de suspensió i reducció de jornada, i, alhora, obliguen les persones treballadores a realitzar la mateixa jornada o més. “No tolerarem fraus a la Seguretat Social en matèria de jornada, quan la resposta a la crisi ha de passar per la contribució equitativa de tots els agents del món del treball”, sentencia.

En aquest sentit, CCOO PV també estarà molt vigilant de les condicions en les quals es presta el treball a distància: “Apostem per una regulació precisa en la negociació col·lectiva del teletreball, que establisca els límits de la jornada, la desconnexió digital i el descans efectiu entre jornada i jornada”, entre altres qüestions, assenyala el dirigent sindical.

Segons les últimes dades d'Eurostat, el 31 % de treballs al País Valencià es poden realitzar a distància. Ací també s'observa una bretxa de gènere entre les dones, que un 34 % pot estar en teletreball, i els homes, que representen un 28 %, així com d'ingressos, que són inferiors per a elles. “No podem convertir una fórmula de treball més flexible, sostenible amb el medi ambient (per la reducció d'emissions) i afavoridora de la conciliació de la vida personal i laboral, en un bumerang que provoque que estiguem tot el dia a la disposició de l'empresa i es produïsquen discriminacions de gènere en ser utilitzada en major percentatge per les dones”, apunta León.

Impacte del registre

CCOO PV ha fet balanç de l'impacte que ha tingut l'obligació del registre diari de jornada, després d'un any des de la seua entrada en vigor. Segons les últimes dades publicades per l'Enquesta de població activa (EPA), en el conjunt de l'Estat, s'han reduït en més d'un 10,46 % el nombre d'hores extraordinàries realitzades per les persones treballadores, un 13,30 % les pagades i un 9,71 % les no pagades. Així i tot, es continuen realitzant més de 6.000.000 d'hores extraordinàries a la setmana, 3.300.000 pagades i 2.700.000 no pagades.

Al País Valencià, abans d'entrar en vigor la mesura, es realitzaven 1.311.747 hores extraordinàries a la setmana en total, entre pagades i no pagades. Per sectors, la indústria manufacturera, el comerç a l'engròs i al detall i la construcció lideren el nombre d'hores extraordinàries totals, encara que en l'últim any ha crescut per sobre de la mitjana les activitats sanitàries i educatives.

“L'eina ha servit per a protegir el conjunt de les persones treballadores davant la indefensió de la prova que tenien, però cal estendre més la seua aplicació”, afirma Arturo León. I és que el registre diari de jornada ha invertit la càrrega de la prova i és l'empresa l'obligada a dur-ho a terme en condicions negociades i de transparència, així com guardar el registre durant quatre anys i posar-lo a la disposició de la representació legal de les persones treballadores o de la Inspecció de Treball.