Comisiones Obreras del País Valenciano | 19 abril 2024.

CCOO PV reclama mesures de reconstrucció econòmica i social per a evitar majors pèrdues d'ocupació

El sindicat afirma que l'elevada destrucció d'ocupació pel mes d'abril al País Valencià podria incrementar-se si no es prenen mesures adequades. El sindicat posa per exemple els ERTO, que han reduït l'impacte de l'atur, però reclama plans encaminats a la protecció de les persones treballadores i a preservar el teixit productiu.

05/05/2020.
    CCOO PV reclama mesures de reconstrucció econòmica i social.

L'atur registrat al País Valencià pel mes d'abril és de 439.942 persones, ha augmentat respecte al mes de març en 38.115 persones, això és un 9,49 % (l’11,5 % del total del país). Per sectors econòmics, la crisi sanitària de la COVID-19 incideix sobretot en el sector serveis on l’atur representa el 69,6 % del total del País Valencià, i és el total de persones en atur en aquest sector de 306.062. La indústria augmenta en 52.701 persones (10,31 %), la construcció en 3.495 (10,50 %), l'agricultura en 501 persones (3,77 %) i el col·lectiu sense ocupació anterior ha augmentat en 2.437 persones (10,72 %).

Les dones continuen sent les més afectades per la destrucció d'ocupació. Les dones representen el 57 % de l'atur registrat: a l'abril hi ha 251.939 dones aturades, 17.197 més que el mes anterior. La secretària d'Ocupació de CCOO PV, Ana García, assenyala que no poden ser les dones les que paguen aquesta crisi “tenint minvades les seues possibilitats d'obtindre una ocupació per trobar una solució a la situació de cura de menors o majors dependents”. García indica que, davant el canvi de paradigma com a conseqüència de la pandèmia, és important plantejar mesures respecte a la conciliació.

Després de l’adopció de mesures d'emergència per a pal·liar l'impacte de la crisi sanitària i intentar protegir les persones treballadores, per a CCOO PV ara toca avançar en les mesures de reconstrucció econòmica i social. Unes mesures que passen pel reforç de les polítiques actives d'ocupació (orientació i formació, especialment enfocada a salvar la bretxa digital) però també amb la reactivació econòmica. “Han d'encaminar-se a protegir el teixit productiu i l'ocupació, amb la inversió en sectors industrials i la reconversió d'empreses per a la producció nacional, però sense tornar als models de precarietat laboral”, explica García, que recorda la importància de reforçar l'estat del benestar amb la creació d'ocupació estable en sanitat, educació, serveis socials i dependència.

Al País Valencià, fins al dia 3 de maig, s'han autoritzat 63.767 ERTO que afecten 393.037 persones treballadores; el 54 % homes i el 43 % dones. La qual cosa implica que el 22,9 % de la població assalariada està afectada per un ERTO. El 70,1 % de les persones afectades per ERTO són del sector serveis (275.763), el 24,8 % de la indústria (97.572) i el 4,8 % de la construcció (18.502).

La contractació ha disminuït dràsticament: a l'abril es registra un total de 61.881 contractes al País Valencià, quan a l'abril de 2019 s’hi van registrar 162.293. Per a CCOO PV, és evident que l'afectació en el mercat de treball no serà conjuntural. La destrucció de renda i d'ocupacions mostra la necessitat de reforçar els mecanismes de protecció social per la via de la despesa, i així mateix reestructurar l'esquema de finançament dels pressupostos públics, ampliant la seua base financera per a garantir la viabilitat i solvència del sistema de Seguretat Social més enllà de l'actual model.

La crisi sanitària ha posat de manifest la necessitat d'una reforma fiscal, orientada a una equitat major, mitjançant una progressivitat major, així com la necessitat de reforçar els nivells de despesa pública social.