Comisiones Obreras del País Valenciano | 25 abril 2024.

CCOO PV considera que l'activitat productiva no essencial es reprén amb algunes incògnites

El sindicat exigeix a les empreses que garantisquen els protocols de seguretat i a la Inspecció de Treball que controle la seua aplicació, especialment en les xicotetes. CCOO PV manifesta que el protocol aprovat per l’INVASSAT és insuficient.

15/04/2020.
    El sindicat exigeix a les empreses que garantisquen els protocols de seguretat i a la Inspecció de Treball que controle la seua aplicació.

Avui s'ha représ l'activitat productiva de les empreses, l'activitat no essencial de les quals va ser paralitzada mitjançant l'aplicació del permís retribuït recuperable, algunes en un 100 %, però moltes ho han fet parcialment. “Ha sigut una decisió exclusiva del Govern davant la qual les organitzacions sindicals hem estat treballant en la confecció de protocols de seguretat per als diferents sectors”, ha recordat Arturo León.

Segons CCOO PV, les mesures bàsiques de seguretat i d'higiene, la distància interpersonal, la llavada de mans o la disposició de màscares i guants s'han complit a grans trets. Però no és anecdòtica la falta de materials en moltes empreses, a més que en alguns sectors no es disposa dels equips de protecció individual corresponents o no s'hi han establit mesures de contenció o de caràcter organitzatiu, per la qual cosa hi ha molt de marge de millora. En aqueix sentit, “hem observat una gran diferència entre les empreses en les quals tenim representació, que estan complint molt majoritàriament els protocols, i les xicotetes, que tenen menys possibilitats de resistència davant les exigències patronals”.

En l'àmbit de la indústria, l’aturada acordada fins al dia 27 d'abril de l'empresa tractora de l'automòbil Ford España, té incidència en la important indústria auxiliar conformada al voltant de la matriu. Funcionament a mig gas d'empreses de telecomunicacions, de canalitzacions, d’elevació, de tallers de manteniment, el calçat i de la seua indústria auxiliar. Altres empreses aniran recuperant el pols segons el comportament que adopten altres sectors com el ceràmic, l'activació del qual ha sigut parcial.

En el sector d'arts gràfiques, paper i fotografia, així com en el ferroviari, l'activitat s'està duent a terme amb respecte de les mesures preventives. No obstant això, en el transport de viatgers, les mesures en els autobusos continuen sent parcials i insuficients. Cada empresa manté criteris i mesures diferents, i el sindicat continua reclamant la instal·lació de mampares per a protegir els conductors.

En el cas dels centres dependents de les administracions locals, CCOO PV denuncia que s'estan adoptant les decisions sense la consulta preceptiva i participació dels comités de seguretat i salut.

En aquest context, “considerem que el Protocol d'actuació publicat avui per l'Institut Valencià de Seguretat i Salut en el Treball (INVASSAT) es queda curt, perquè pràcticament està enfocat a les decisions dels serveis de prevenció de riscos laborals i de les empreses, i dona una importància secundària a la participació dels treballadors i de les treballadores en l'adopció de les mesures preventives”, lamenta el secretari general de CCOO PV, Arturo León. Tampoc estableix un canal clar d'accés de la part laboral per a denunciar els incompliments davant la Inspecció de Treball i Seguretat Social.

El sindicat insisteix en la necessitat d'extremar les mesures de prevenció i protecció de les persones treballadores davant del coronavirus i recorda que no hi ha dicotomia entre salut i treball perquè “si no parem la pandèmia no podrà desenvolupar-se l'activitat productiva amb normalitat”. Per això, insisteix que aquelles empreses que no hi puguen garantir la seguretat, han de romandre tancades.

CCOO PV ha posat a la disposició de les treballadores i dels treballadors un correu electrònic d'atenció sindical, infocoronavirus@pv.ccoo.es i un número de telèfon 963 88 21 00, per traslladar a l'autoritat laboral i a la Inspecció de Treball els incompliments que s’hi puguen detectar.