Comisiones Obreras del País Valenciano | 29 marzo 2024.

Centre d'Informació a Treballadors Migradors

El CITE continua informant durant l'estat d'alarma sanitària

  • ATENCIÓ! El CITE, adscrit a la secretaria de Migracions de CCOO PV, continua atenent de manera virtual
  • Telèfon de consulta: 96 3925696
  • Mitjançant el correu: migra-coop@pv.ccoo.es

Indicacions generals sobre l'estat dels tràmits d'estrangeria en el Règim General, sol·licituds de nacionalitat i exàmens, itineraris formatius d'inserció sociolaboral.

30/03/2020.
Imatge d'arxiu

Imatge d'arxiu

En un estat d'alarma el que menys importa és l'origen de les persones o, almenys, així hauria de ser. Però la relació amb les Administracions Públiques s'ha vist afectada i és inevitable que a les persones estrangeres això els afecte de diferent manera.

En alguns casos la situació administrativa actual pot generar molts més dubtes que de costum: sol·licituds d'arrelament per a les quals teníem tot preparat i no trobem la manera de presentar, documents que caduquen, renovacions pendents o que els queden molt poc de temps d'efectivitat, contractes que depenen d'aqueixes renovacions i una infinitat de situacions confuses.

Abans de tot això, és necessari un poc de paciència, aquesta situació és nova per a tots i totes i n’ixen normes diàriament. Totes les Administracions romanen tancades al públic i cal adequar el sistema de presentació de les sol·licituds, ajudes, prestacions… Estan habilitant telèfons i correus electrònics per continuar atenent en condicions de seguretat per a la salut.

Totes les mesures són temporals i dependran de l'evolució de la situació.

Mentre dure l'alarma sanitària i fins a un altre avís, les Administracions Públiques aplicaran la suspensió de terminis. Això suposa que aquells documents que caduquen durant aquest període de temps, continuaran sent vàlids. Per a aquells que estiguen pròxims a la data de caducitat, no els comptarà el temps que haja durat l'alarma sanitària. En acabant, continuaran tenint la mateixa quantitat de dies per a renovar-los que tenien abans d'iniciar-se la situació extraordinària.

És important que es consulte qualsevol dubte, cada cas és diferent i no tots tenen les mateixes solucions, per molt pareguts que puguen arribar a ser, i és necessari adaptar-se a les noves mesures que van apareixent. El que és vàlid hui, pot no ser-ho demà.

Tràmits d'Estrangeria en el Règim General

Mentre dure aquesta situació no es podran realitzar tràmits presencials. Es podran continuar presentant sol·licituds per via telemàtica, amb certificat digital, sempre que el procediment no requerisca que la documentació siga presentada per la persona interessada presencialment.

Les Subdelegacions de Govern han habilitat telèfons per a facilitar-ne informació genèrica, mai per als casos particulars. De la mateixa manera, tampoc es podrà donar informació sobre els expedients que es troben en tràmit en aquests moments.

1.- La suspensió dels terminis suposa que totes aquelles autoritzacions de residència, de residència i treball, per reagrupació familiar, etc., que hagen de ser renovades, continuaran assortint els mateixos efectes i no comptaran els dies en què es mantinga l'alerta sanitària o fins a un altre avís, per a la seua renovació.

Una vegada la situació d'alarma i la resta de mesures es desactiven, ens quedaran els mateixos dies de termini que teníem abans.

2- Qui ja hi haguera presentat la sol·licitud de renovació, autorització de residència per circumstàncies excepcionals, amb motius d'arrelament social o qualsevol altra, ha de saber que només li enviaran la resolució si li l’han concedida. També s'han suspés els terminis en les petjades per a l'expedició de targeta de residència.

El motiu és perquè aquesta resolució ha de ser enviada per correu certificat que, al seu torn, ha de ser signada per la persona interessada, i en aquests moments aquest tipus de correspondència ha de ser evitada per reduir els contactes.

3- Si no li ha sigut concedida la renovació, no rebrà cap notificació, però els terminis per interposar el recurs corresponent se suspendran fins que se supere la situació excepcional.

4- No es realitzarà cap requeriment de documentació. Aquells expedients als quals els falte documentació per a la seua correcta resolució, quedaran pendents fins que la situació ho permeta. Si ja té en el seu poder el document que se li ha requerit, però caducarà durant aquesta situació excepcional, s'acceptarà exactament igual quan la situació acabe.

5- Els expedients sancionadors queden en suspens. Menys aquells casos que siguen considerats de gravetat per la Policia o Guàrdia Civil, com poden ser els relacionats amb el tràfic o violència de gènere, entre d’altres.

Sol·licituds de nacionalitat i exàmens

Aquelles sol·licituds de nacionalitat que s'hagen presentat per via telemàtica seguiran el seu curs. Els requeriments de documentació es faran també per via telemàtica i es presentaran de la mateixa manera.

Les sol·licituds que s'hagen realitzat a través del Registre Administratiu seguiran el seu curs, però no s’hi faran requeriments de documentació per la impossibilitat de presentar la documentació de manera presencial i pel tancament dels Registres. S'han cancel·lat les convocatòries dels exàmens CCSE del 26 de març i del DELE A2 d'abril i maig.

Les persones inscrites en la convocatòria de març del CCSE passaran automàticament a la convocatòria de maig. Les inscrites en el DELE A2 d'abril, passaran automàticament al 10 de juliol i les inscrites al maig, a l'11 i 12 de setembre. En tots els casos passaran al mateix centre i a la mateixa hora.

En cas de concessió de la nacionalitat es notificarà a través de la Carpeta Ciutadana. No obstant això, no s’hi podrà realitzar la jura ni prendre possessió de la nacionalitat perquè els Registres Civils romandran tancats. En aquest cas s'aplicarà la suspensió de terminis.

Itineraris formatius d'inserció sociolaboral

Com és lògic, de la mateixa manera que la resta de formació presencial, els cursos estan paralitzats fins que es normalitze la situació d'alerta sanitària. En cas de tindre cap dubte o voler aclariments, s'ha de telefonar al telèfon del CITE que està indicat més amunt.