Comisiones Obreras del País Valenciano | 19 abril 2024.

El País Valencià tanca 2019 amb un mercat laboral inestable i amb alta taxa d’atur per a les dones

L’EPA del quart trimestre de 2019 mostra un creixement de l'atur a la nostra autonomia. CCOO PV insta a adoptar mesures de caràcter estructural per a acabar amb l'estacionalitat i denuncia l'alta taxa d'atur femení i l'augment del col·lectiu de persones aturades de durada llarga.

28/01/2020.
    Ana García, secretària de Formació i Ocupació de CCOO PV.

Segons dades de l'Enquesta de població activa (EPA), en l'últim trimestre de 2019 l'atur ha augmentat en 7.000 persones al País Valencià (un 2,06 % d'increment respecte al trimestre anterior), la quarta autonomia en increment de l'atur en valors absoluts, per darrere d'Extremadura, de Múrcia i d’Illes Balears. A més, el nostre territori té un comportament totalment diferent al conjunt de l'Estat, on l'atur ha experimentat un descens lleu a fi d'any, amb un 0,7 % menys.

Per a la secretària d'Ocupació de CCOO PV, Ana García, seguim amb un mercat laboral inestable, en el qual torna a incrementar-se l'atur, i on les dones tenen una taxa d’atur cinc punts més que la dels homes (un 16,81 % davant d'un 11,86 %), “una desigualtat laboral i social que cal corregir”. Les dones representen el 54,7 % de l’atur, amb 189.500 aturades.

Atur de durada llarga

El sindicat també manifesta la seua preocupació per l'augment del nombre de persones que es troben en situació d’atur des de fa més de dos anys, perquè s'ha incrementat en 3.500 persones més respecte al trimestre anterior, un 3,3 %. Quasi un terç de les 346.700 en atur es troben en aquesta situació. Ana García lamenta a més que el 44 % de les persones sense ocupació tan sols tinga estudis bàsics.

“No ens serveix un mercat laboral que no és capaç d'oferir un treball decent a la classe treballadora. S'han de prendre mesures estructurals per a acabar amb l'estacionalitat i per a possibilitar la qualificació, tant de les persones que estan treballant com de les que estan en atur”, assenyala García, que aposta perquè les empreses reben els suports necessaris per a mantindre i crear ocupació, així com per l'impuls de sectors que són font generadora d'ocupació de qualitat.

Per a CCOO PV, en termes anuals hi ha una recuperació insuficient, fràgil i inestable. L'ocupació que es crea és precària, per la qual cosa a través del diàleg social, s'ha d'apostar per un canvi de model productiu que no es base exclusivament en el sector serveis ni en l'estacionalitat de l'activitat productiva. “S'han de generar els canvis reals per a revertir aquesta situació i poder reduir dràsticament les xifres d’atur”, conclou Ana García.

El sindicat també destaca la caiguda en l'últim trimestre del treball a temps complet (un 0,7 %, amb 12.000 ocupacions menys) i l'augment del treball a temps parcial (un 4,8 %, amb 15.400 ocupacions més). Aquest últim representa el 16 % del total de l'ocupació (336.200 persones treballen amb jornada parcial).