Comisiones Obreras del País Valenciano | 18 abril 2024.

Es reactiva la Mesa de Recuperació Social

CCOO PV insisteix a continuar reforçant el diàleg social per a avançar en el desenvolupament de nous drets per a la ciutadania, millorar les condicions laborals i implantar un sistema de protecció més estable.

20/01/2020.
    Integrants de la Mesa de Recuperació Social. Per part de CCOO PV, Ana Belén Montero i Ana Tortajada (segona i primera per la dreta, respectivament), secretària de Política Social de CCOO PV i adjunta a la Secretaria.

Després de la conformació del nou Govern valencià, s'ha représ l'activitat de la Mesa de Recuperació Social, emmarcada en el diàleg social entre l'Administració i els agents socials. Ana Belén Montero, secretària de Política Social de CCOO PV, ha participat en aquesta primera reunió, que ha estat presidida per la vicepresidenta del Consell i consellera d’Igualtat i Polítiques Inclusives, Mónica Oltra, i en la qual també han participat alts càrrecs de la Conselleria, així com de la resta d'agents socials.

En aquesta sessió s'ha abordat la nova estructura i propostes de treball de la Mesa, així com el Projecte de decret de coordinació interadministrativa, col·laboració financera en matèria de serveis socials i coordinació en els equips professionals de serveis socials d'atenció primària. Quant a l'estructura, amb l'objectiu de poder materialitzar d'una manera més efectiva les diferents polítiques socials acordades (algunes ja en aquesta primera reunió de diàleg social de l'any 2020), s'ha determinat l'establiment de diverses submeses de treball.

La Mesa ha aprovat la proposta de les submeses de Serveis Socials, Sanitat i Educació, tal com ocorria en l'anterior legislatura, però en aquesta ocasió, coordinades per les seues respectives conselleries. A més, s'hi introdueix una nova en matèria de Bretxa de Gènere amb la pretensió de marcar estratègies per a l'eliminació de les diferents bretxes que pateixen les dones, incloses totes les formes de violència, en particular l'assetjament sexual i per raó de sexe.

També com a novetat, CCOO PV ha demanat la creació d'una submesa en matèria d'Habitatge. El sindicat considera que aquesta iniciativa és una oportunitat per a transformar una problemàtica caracteritzada per la falta d'accés a l'habitatge social, l’augment del preu dels lloguers i l'augment de desnonaments per impagaments, que requereixen intervenció immediata per a evitar situacions de desemparament.

La Conselleria de Polítiques Inclusives ha manifestat ja la intenció d'atendre una reivindicació essencial per a CCOO PV: l'establiment entre les prioritats del diàleg social d'una política de personal, tant en la Generalitat Valenciana com en els municipis valencians. Es tractaria d'una diferent de la implementada fins al moment, atés un model de reforç i d’increment de personal, amb garantia d'estabilitat laboral, que dignifique els equips professionals del Sistema Públic de Serveis Socials.

Entre les propostes que ha realitzat el sindicat, cal ressaltar la participació i el consens en el desenvolupament del marc normatiu de la Llei 3/2019 de serveis socials inclusius al País Valencià (en qüestions com la creació i regulació del mapa de serveis socials de la comunitat valenciana o la cartera de prestacions socials). Segons destaca Ana Belén Montero, “són moltes les qüestions aportades per CCOO a tindre en compte en aquesta nova normativa de desenvolupament de la Llei de serveis socials aprovada l’any 2019, que sens dubte han de servir per a garantir la qualitat i l’adequació de les condicions laborals del sector i una millor prestació de servei”.

En el Decret esmentat amb anterioritat, el sindicat planteja un major compliment del principi d'equitat territorial disposat en l'actual Llei de serveis socials de la nostra comunitat, tenint en compte les diferents zones socials a l'hora de designar les persones que representen les entitats locals en l'òrgan que durà a terme la coordinació interadministrativa en aquesta matèria.

També ha sol·licitat la incorporació dels sindicats més representatius en cadascuna de les tres comissions mixtes provincials de seguiment i control dels contractes programa. És a dir, d'aquells convenis interadministratius pluriennals subscrits per a la gestió de l'execució de les prestacions en matèria de serveis socials. Òrgans en els quals, al seu torn, CCOO PV ha sol·licitat que es reta compte d'aquelles matèries d'obligada negociació i que, per tant, afecten els professionals i les professionals del sector.