Comisiones Obreras del País Valenciano | 25 abril 2024.

Inspecció de Treball confirma el frau de llei i abús de dret en 28 beques de Presidència de la GVA

La denúncia promoguda per CCOO PV aconsegueix que aquestes persones cotitzen a la Seguretat Social com a treballadors i treballadores de l'Administració. El sindicat reclama unificar la normativa que regula aquestes beques i recorda que no es pot precaritzar la nostra joventut.

18/11/2019.
    Soledad Fernández i Ana García, durant la roda de premsa a CCOO PV.

La Inspecció de Treball ha constatat que 28 persones becàries de Presidència de la Generalitat Valenciana es trobaven en una situació de frau, tal com CCOO PV va denunciar en el seu moment. L'autoritat laboral ha resolt que aquestes persones hagen de cotitzar a la Seguretat Social com a treballadors i treballadores de l'Administració, amb posterior dret a prestacions per atur, la possibilitat de reclamar diferències salarials i fins i tot demandes per acomiadament quan els comuniquen la finalització de la beca.

La base reguladora per la qual hauran de cotitzar es correspon amb un salari brut mensual de 2.700 euros (la situació anterior era sobre un salari brut de 1.069). La Generalitat haurà de fer efectiva la cotització per la totalitat del període de la beca. A més dels drets anteriorment esmentats, l'experiència laboral d'aquestes persones en l'Administració es podrà tenir en compte per a posteriors processos selectius en l'Administració.

“Som conscients de la falta de personal de la Generalitat però no ha de ser una excusa per a precaritzar la nostra joventut. S'han de cercar opcions per a la creació d'ocupació pública”, ha assenyalat Soledad Fernández, de la Federació de Serveis a la Ciutadania de CCOO PV.

En aquesta última actuació, la Inspecció ha analitzat els departaments de Publicitat i Imatge Institucional, Planificació i Anàlisi Informativa, Gabinet de Premsa, Xarxes i Audiovisuals. “Es tracta de joves professions molt qualificats, molts d'ells al capdavant de departaments sencers, realitzant vesprades, caps de setmana, guàrdies i festius. Han tingut moltes obligacions i cap dret laboral”, assenyala la secretària d'Ocupació i Formació de CCOO PV, Ana García.

Fins avui, CCOO PV recorda que ja estan resoltes en el mateix sentit per la Inspecció de Treball, a més de les 28 beques esmentades, les situacions de frau en una beca de l'Arxiu del Regne de València (Conselleria d'Educació) i vuit beques de la Diputació de València. El sindicat està a l'espera de la resolució de 20 beques més de la Generalitat, les situacions de les quals han sigut denunciades.

Aquesta actuació es desenvolupa en el marc de la campanya de CCOO PV ‘Beques o treballes?’, que pretén denunciar els abusos que es produïsquen en les beques i explica els requisits que han de complir: la presència d'un tutor o tutora, l'existència d'un pla formatiu, un seguiment i una avaluació del treball realitzat.

“No estem en contra de les beques, però sí de les falses beques i de la seua utilització fraudulenta. A més, en alguns casos hi ha hagut un encadenament de beques en les quals es realitzen les mateixes funcions i el mateix treball”, destaca Ana García, que afegeix que el sindicat no pot permetre que es precaritze la nostra joventut.

CCOO PV emplaça a la Generalitat a revisar els processos i a millorar-los, perquè les beques es realitzen correctament, amb una formació adequada i adquirint la pràctica necessària. A través del diàleg social, s'ha d'establir un marc normatiu que regule la utilització d'aquestes beques. El sindicat reclama el desenvolupament en l'àmbit estatal de l’‘Estatut de les pràctiques no laborals’, paralitzat davant l'absència de Govern.