Comisiones Obreras del País Valenciano | 18 abril 2024.

El pitjor juliol per a l'ocupació des de 2008

La contractació indefinida aquest mes cau fins a representar, tan sols, el 7’8 % del total. Des de CCOO seguim compromesos en la lluita contra la precarietat laboral, per aquest motiu enguany, la campanya informativa que Joves CCOO PV posa en marxa cada estiu disposa d’un servei d'assessorament a joves amb ocupacions precàries que hem situat a Benidorm, en la seu del sindicat, pel gran nombre de casos que s’hi produeixen i al qual poden accedir menors de 35 anys encara que no estiguen afiliats o afiliades al sindicat.

02/08/2019.
    Capçalera manifestació Primer Maig

Juliol retalla 495 inscripcions en les llistes de l'atur registrat, la reducció d'atur més baixa en un mes de juliol des que va començar la crisi (2008). Que baixe l'atur pel juliol és el normal en un model productiu estacional que té el sector serveis quasi en forma de monocultiu; no obstant això, la ralentització productiva que denunciem ha fet que, de començament d'any ençà, la reducció acumulada de l'atur se situe en 11.480 persones en les llistes de l'atur, mentre que l’any 2018, aqueixa reducció va arribar a les 14.875 persones menys en el registre d'atur. En còmput anual, la reducció de l'atur se situa en 4.273 persones inscrites menys, mentre que l'any passat, respecte a 2017, la reducció interanual va significar una retallada de 7.231 persones inscrites. En relació a l'any 2.007, s'acumula un augment de l'atur registrat de 57.095 persones més.

Una vegada més, el sector serveis és el que més retalla l'atur (-640), encara que en una quantitat molt inferior a la que es va produir pel juliol de 2018 que va arribar a 1.392 inscripcions menys en aqueix sector. És cridaner l'augment de l'atur en el sector de la construcció (+443), un augment superior al de l'any passat (+258); Alacant és la segona província d'Espanya (després de l'autonomia uniprovincial d’Illes Balear) en augment de l'atur en construcció. Més enllà d'una evolució normal de l'ocupació a una província marcada per la precarietat laboral i la dependència de l’estacionalitat turística, aquest mes s'ha avançat en precarietat sense que s'haja millorat en quantitat.

Un juliol decebedor que se suma a la mala qualitat de l'ocupació que es crea, una recuperació quantitativa molt inferior a la que caldria esperar. L'ocupació segueix sent estacional, conjuntural, volàtil, lligada a l'evolució de la campanya turística, a la qual cosa cal sumar la incorporació insuficient de persones a l'ocupació, la qual cosa fa que l'augment de l'activitat (segons dades de la patronal, la primera quinzena de juliol ha representat, en llocs com Benidorm, un augment de les pernoctacions d'un 1 %), a pesar que s'esperava una caiguda notable de l'ocupació, aquesta no s'està produint, per la qual cosa augmenta la càrrega de treball fins a nivells propers a l'explotació laboral.

L'evolució de la contractació ens ratifica aquesta situació. Un augment de 12.811 contractes per a una reducció de l'atur de 495 persones (i algunes d'aquestes baixes de l'atur no es produeixen per trobar una ocupació) i un augment de la mitjana d'afiliació a la Seguretat Social de 7.066 persones (superior a la de l'any passat). Una mostra flagrant de l'encadenament de contractes al qual se sotmet a bona part de les persones treballadores a aquesta província. A aquesta situació cal afegir l'abús en la contractació temporal que, en aquest mes de juliol, ha deixat la contractació indefinida en el 7’8 % del total. Aquesta situació ens permet deduir un increment de les situacions fraudulentes en la contractació que cal atallar. A més de les campanyes d'inspecció contra el frau, és necessari augmentar, i molt, la plantilla d'Inspecció de Treball que facilite la persecució d'aquests abusos.

Entenem que és prioritària l'acció contra la precarietat laboral. La mala ocupació que es crea és insostenible i no està permetent la recuperació dels drets retallats durant la crisi. A més de la ralentització productiva, cal seguir denunciant que les últimes reformes laborals són un mecanisme dirigit a la precarització de l'ocupació que, set anys després, representa un obstacle, fins i tot, per aconseguir una eixida justa a la crisi, que segueix passant per la recuperació de drets salarials i socials, en negociació col·lectiva i en protecció social.

Des de CCOO seguim compromesos en la lluita contra la precarietat laboral que afecta amb especial duresa joves i el sector serveis, per aquest motiu enguany, la campanya informativa que Joves CCOO PV posa en marxa cada estiu disposa d’un servei d'assessorament a joves amb ocupacions precàries que hem situat a Benidorm, en la seu del sindicat, pel gran nombre de casos que s’hi produeixen i al qual poden accedir menors de 35 anys encara que no estiguen afiliats o afiliades al sindicat. A més de denunciar les situacions injustes, seguim compromesos amb l'acció directa que significa assessorar de manera individual treballadores i treballadors joves per enfortir la seua posició en les empreses i protegir els seus drets bàsics.

Alacant manté la seua dependència patològica a l’estacionalitat turística que genera una ocupació cada dia més precària. Les polítiques actives segueixen sense actuar sobre el patró productiu i semblen dirigir-se, només, al manteniment del compte de resultats d'algunes empreses, sense importar-li el tipus de l'ocupació que s’hi genera. Es mantenen els mateixos problemes històrics i crònics del mercat laboral: volatilitat, abús de la temporalitat i la parcialitat, bretxa de gènere, precarietat… sense que les polítiques d'ocupació actuen en la qualitat d'aquesta. El fracàs d'aquestes polítiques representen més pobresa en la classe treballadora. Fa falta de manera urgent un Govern que atenga les necessitats de les persones.