Comisiones Obreras del País Valenciano | 25 abril 2024.

Acord de col·laboració

Acord de col·laboració per a la defensa dels drets de les persones al final de la vida

• Sols un 0,5 % de la població valenciana ha registrat el document de voluntats anticipades

CCOO PV i l'Associació Dret a la Mort Digna CV signen un acord de col·laboració per a promoure l'aplicació dels drets de les persones a decidir en l'última etapa de la vida. Desenvoluparan accions per a difondre aquests drets entre la població i reclamaran a les administracions la seua efectiva implementació.

23/07/2019.
Javier Velasco (DMD-CV) i Ana Belén Montero (CCOO PV) signen l'acord.

CCOO PV i l'Associació Dret a la Mort Digna de la Comunitat Valenciana (DMD-CV) defensen que cada persona puga decidir en llibertat el final de la seua vida, “d'acord amb els seus valors, desitjos i conviccions per assegurar la seua plena autonomia, el respecte a la seua voluntat i un tracte pal·liatiu integral i de qualitat si ho necessita”.

Per això, han signat avui un acord de col·laboració per a promoure el reconeixement i l'aplicació efectiva dels drets de les persones a decidir en l'última etapa de la vida. A la signatura han assistit Ana Belén Montero, secretària de Política Social de CCOO PV, i Javier Velasco, de l'Associació Dret a la Mort Digna CV (DMD-CV). En l'acte també han estat presents representants de la Federació de Sanitat i Serveis Sociosanitaris de CCOO PV i la Federació de Pensionistes de CCOO PV.

L'acord estableix que ambdues organitzacions reclamaran a les administracions l'efectiva implementació de la legislació sobre el dret a la mort digna. CCOO PV i DMD-CV informaran i difondran a la ciutadania els drets a una mort digna, actualment reconeguts, i assessoraran per a fer efectius els drets d'autonomia del pacient i de mort digna. Per a això, tenen previst elaborar una guia informativa, així com realitzar una jornada oberta o xarrades ciutadanes, entre altres accions.

Segons ambdues organitzacions, hi ha diversos aspectes de la Llei de mort digna, aprovada l’any 2018 per les Corts Valencianes (Llei 16/2018), que no han estat encara desenvolupats ni aplicats des de les diferents administracions. “Especialment aquells que tenen a veure amb la difusió de la mateixa llei entre la població, la informació i l’assessorament sobre les voluntats anticipades, la formació del personal sanitari o la posada en marxa d'un Observatori Valencià de la Mort Digna”, assenyalen en el document signat.

Al País Valencià solament un 0,5 % de la població ha registat el document de voluntats anticipades sobre les cures i els tractaments al final de la vida, la qual cosa és una de les raons per les quals moltes persones encara moren amb dolors innecessaris o després d'una agonia massa llarga.

També es donen situacions de vulneració dels drets d'autonomia del pacient per falta de mecanismes efectius de garantia i de suport en les institucions sanitàries. Es calcula que cada dia moren a Espanya 140 persones malaltes amb un sofriment intens perquè no tenen accés a un bon sistema d'atenció mèdica al final de la vida.

Conscients d'aquesta situació, CCOO PV i DMD-CV esperen ajudar a difondre el dret fonamental a un mort digna amb l'acord signat.