Comisiones Obreras del País Valenciano | 29 marzo 2024.

Jornada a Alcoi contra el frau en la realització de pràctiques

Les persones joves pateixen especialment els abusos i fraus que es cometen en les pràctiques laborals i no laborals. Per lluitar contra la precarització de les pràctiques curriculars i no curriculars, contra els abusos i, en molts casos, contra el frau en la seua realització en empreses i administracions públiques, CCOO del País Valencià està desenvolupant la campanya informativa “Beques o treballes?”, que naix de la posada en marxa, fa uns mesos, de la campanya en l’àmbit estatal.

28/06/2019.
    Jornada 'Beques o treballes?' realitzada en Alcoi.

El Centre Públic Integrat de Formació Professional de Batoi d'Alcoi ha acollit una jornada informativa emmarcada en la campanya estatal, que ha tingut la presència de Lola Santillana, secretària d'Ocupació i Qualificació Professional de CCOO, Julia Pérez, secretària de Formació i Ocupació de les Comarques Centrals, Ana Belén Montero, secretària de Joventut del País Valencià i Ana García, secretària de Formació i Ocupació del País Valencià.

#NoMésBequesPerTreball

Totes les intervencions han destacat la importància de continuar difonent entre les persones més joves l'existència dels tipus de pràctiques laborals i no laborals que preveu la legislació al nostre país i com han de dur-se a terme perquè complisquen fidelment amb la seua comesa.

La secretària confederal d'Ocupació i Qualificació Professional, Lola Santillana, ha destacat la importància que la joventut conega les característiques dels tipus de pràctiques laborals i no laborals vigents al nostre país i que sàpiga de la importància que Comissions Obreres concedeix a la lluita contra els abusos que s'estan produint. Segons ha afirmat Lola Santillana “Davant l'evident profusió de l'ús d'aquestes pràctiques en l'àmbit laboral, amb l'excusa de millorar formació dels estudiants i de les estudiants i ampliar les seues possibilitats d'inserció laboral, una part important de l'empresariat ha cobert llocs de treball gratis”.

Ha explicat també que, “en general, les pràctiques encobreixen una relació laboral quan les persones becàries actuen amb total autonomia, sense control directe ni tutela de tercers, i realitzen prestacions laborals similars a les del personal d'empresa”. Si les pràctiques no compleixen amb la seua fi formativa, no disposen d’un tutor o tutora en el centre de treball, no tenen un conveni o acord que reflectisca les condicions de desenvolupament i els beneficis no són per a la persona formada sinó per a l'empresa que ofereix les pràctiques. “CCOO ofereix suport i assessorament per conéixer, reconduir i, si escau, denunciar aquest tipus de situacions” ha recordat Santillana, que ha finalitzat la seua intervenció recomanant a les persones joves a acostar-se al sindicat a l'empresa o al territori.

Igualment, els delegats i les delegades de CCOO, així com totes les persones treballadores o en pràctiques disposen d'una eina estupenda per conéixer en quines condicions han de realitzar-se. Es tracta de la guia “Aprendices, becarias-os y trabajo precario” que ja va per la seua tercera edició i en la qual es poden trobar els diferents tipus de pràctiques i els drets de què disposen tant els qui les realitzen com els representants sindicals. “Aquesta guia és de gran importància per als qui pateixen aquests abusos, perquè poden reconéixer la seua situació particular i quins passos fer” conclouen.