Comisiones Obreras del País Valenciano | 28 marzo 2024.

Per una igualtat real i efectiva de les persones LGTBI

CCOO PV ha celebrat avui l'Escola Sindical LGTBI ‘Ana Meluska Cano’. Una jornada formativa sobre els drets d’igualtat de les persones que integren aquest col·lectiu i sobre com actuar davant de les situacions de discriminació i violència als centres de treball.

17/06/2019.
    II Escola Sindical LGTBI de CCOO PV.

CCOO PV ha acollit avui l’Escola Sindical LGTBI ‘Ana Meluska Cano’, en memòria d’una de les afiliades més combatives i activista dels drets de les persones transsexuals, que va faltar l’any 2017 i que formava part del Grup d’Acció LGTBI de CCOO PV. Un espai de formació i debat, organitzat amb la col·laboració de l'Ajuntament de València, dirigit a la representació legal dels treballadors i de les treballadores, amb l’objectiu de conéixer els drets, el marc jurídic i les possibilitats de negociació col·lectiva que afecten les persones LGTBI.

La presentació de l’Escola ha estat a càrrec d’Albert Martínez, del Grup d’Acció LGTBI de CCOO PV, i en la inauguració de la jornada hi han participat la secretària de Dona, Polítiques LGTBI i Institucional de CCOO PV, Cloti Iborra, i la regidora de l’Ajuntament de València, Isabel Lozano. Iborra ha explicat els objectius de CCOO PV en la lluita per la igualtat del col·lectiu LGTBI tant dins de l’àmbit laboral com fora del mercat de treball, on el sindicat manté relacions amb entitats que promouen l’accés en igualtat de condicions a tots els àmbits de la vida.

La doctora en dret i professora titular de dret del treball i de la Seguretat Social de la Universitat de València, Gemma Fabregat, ha impartit una ponència sobre els drets de les persones LGTBI en el món del treball, centrant-se en el marc jurídic i en les possibilitats de negociació col·lectiva en aquest àmbit. Fabregat ha començat a explicar les bases de la política antidiscriminatòria, que en l’ordenament jurídic espanyol es troben en la Constitució, en concret en els articles 14, que estableix el principi d’igualtat formal i 9.2, que estableix el principi d’igualtat real. “La llibertat de l’empresa en una economia de mercat està recollida en l’article 36, però ara s’està començant a reconéixer els principis d’igualtat com a fonamentals, per damunt d’aquesta llibertat empresarial”.

Les bases de la igualtat també les trobem en l’Estatut dels treballadors (ET), després de les modificacions per la incorporació, entre altres normes, de la Llei orgànica d’igualtat efectiva entre dones i homes. Fabregat ha destacat que, pel que fa a la protecció, la llei només fa referència a l’orientació sexual, per tant, si finalment es procedeix a modificar l’ET, “seria un bon moment per reparar aquesta carència, incloent-hi la protecció a la identitat de gènere i sexual”.

La professora ha assenyalat la importància de la Llei de prevenció de riscos laborals, de 1995, perquè estableix que l’empresa està obligada a garantir la seguretat i salut en el treball. “Per tant, si alguna persona en el treball m’està molestant, encara que siguen comentaris verbals, l’empresa no està complint amb les seues obligacions”, indica Fabregat, que també ha afegit que l’assetjament és el punt màxim, però abans hi ha conductes intolerables que també han de ser eliminades.

Entre les pautes per a la negociació col·lectiva, la doctora en dret ha apuntat que s’ha de garantir la no discriminació en tot el desenvolupament de la relació laboral. En el conveni col·lectiu ha d’estar recollit tot el que l’ET preveu, des de la incorporació del Real decret 6/2019 de mesures urgents per a garantir la igualtat de tracte i d’oportunitats entre dones i homes en l’ocupació. Altre punt important és la regulació d’un protocol sobre assetjament en l’empresa, per complir amb la Llei de prevenció, que indica que els treballadors i les treballadores tenen dret a una protecció eficaç en matèria de seguretat i salut en el treball.

Experiències en intervenció sindical

La jornada ha continuat amb una taula d'experiències davant la discriminació de les persones LGTBI. Maria José Marín, secretària d’Igualtat de l’FSC ha destacat la formació com a eina fonamental al servei d’una acció sindical transversal en l'atenció a la discriminació de les persones LGTBI. “Aquesta és una tasca sindical, perquè parlem de drets laborals i de drets humans que ha de poder realitzar-se des de les seccions sindicals dels centres de treball”.

Belén de la Rosa, responsable de Dones, Polítiques d’Igualtat i Polítiques LGTBIQ de l’FE de CCOO ha recordat que “no hi ha receptes universals, cada experiència vital i cada centre educatiu o de treball pot esdevenir un context de soledat, d’estigma i de manca d’acollida que cal tenir en compte. La prevenció és sempre el primer pas, la intervenció contra la discriminació i l'assetjament LGTBIQ hauria de ser l’últim, i ha de garantir-se en qualsevol àmbit. “Cal viure els conflictes com a oportunitats pedagògiques i construir estratègies col·lectives”.

Cristina Ochando coordinadora del Grup de CCOO PV i adjunta a la Secretaria de Polítiques LGTBI ha destacat el greu impacte de les reformes laborals, de la precarització i de l’afebliment de la negociació col·lectiva per a la lluita contra qualsevol discriminació i assetjament. La major dificultat és la falta de proves sòlides i de testimonis. La possibilitat d’activar els protocols que hi ha en empreses potents i batallar perquè els convenis arrepleguen els problemes específics de LGTBIfòbia. Necessitem delegats i delegades ben formats i formades en aquesta matèria.

María Candelas, secretària de Dones, Polítiques LGTBI i Formació de CCOO l’Alacantí-les Marines ha enumerat tres aspectes fonamentals per a una intervenció sindical efectiva en matèria de prevenció de la discriminació i de l’assetjament de les persones LGTBI: Formació, visibilitat i mobilització. Ens arriben pocs casos perquè les persones assetjades se’n van per iniciativa pròpia abans de tocar fons. Per això és tan important ‘formar per resoldre’, cal dotar les persones sindicalistes d’espais de reflexió i d’eines per a una identificació eficaç prèvia a la intervenció.

Escola oberta al públic

En la sessió de la vesprada, l’Escola s'ha desplaçat fins a l’Octubre Centre de Cultura Contemporània de València, on ha tingut lloc una sessió oberta a la ciutadania. En primer lloc, s'ha presentat i projectat el documental ‘Margarida Borràs’ de la sèrie ‘Valentes’, d’À Punt, sobre dones valencianes il·lustres i oblidades.

A continuació el secretari general de CCOO PV, Arturo León, ha explicat el compromís del sindicat amb la igualtat i la lluita de tot tipus de discriminació. Aquest compromís s'ha fet palés en la participació del sindicat en l'elaboració d'importants normatives al respecte, com ara la Llei d'igualtat de les persones LGTBI o del Decret que desenvolupa la Llei del reconeixement del dret a la identitat i a l'expressió de gènere, coneguda com la 'llei trans'.

L’Escola ha continuat amb una taula rodona amb la participació de representants de diferents partits polítics. En representació de Compromís, ha intervingut José de Lamo; per Podem, Cristina Cabedo; en nom d’EUPV, Pau García Orrit i pel PSPV, María Sánchez Alepuz.

El cor del col·lectiu LAMBDA ha clausurat l'acte.