Comisiones Obreras del País Valenciano | 28 marzo 2024.

El registre de jornada pretén prevenir el frau en les hores extra

El sindicat ha mantingut reunions amb la Inspecció de Treball i Seguretat Social per a la seua efectiva implantació i perquè, si no n’hi ha, porten a terme els procediments sancionadors establits en la llei.

09/05/2019.
    El registro de jornada pretende prevenir el fraude en las horas extra.

El sindicat valora l'entrada en vigor del RD llei 8/2019 de 8 de març en el qual s'inclou l'obligació de registre diari de la jornada. “Reivindiquem des de fa molt temps establir aquests registres per a proporcionar transparència, en la línia d'altres legislacions europees, visibilitzar nínxols d'economia submergida pel frau de les hores extraordinàries (o no pagades, o pagades irregularment), i com a mecanisme de control d'un treball decent”, subratlla Daniel Patiño, secretari d'Acció Sindical de CCOO PV.

CCOO PV va presentar un Informe de 2018 que mostrava que el País Valencià és la segona autonomia amb major nombre d'hores extraordinàries realitzades, amb un total de 5.246.988 al mes, el 30,9 % d'aquestes no pagades. Estimava que es podrien transformar en unes 32.000 noves ocupacions a l'any en el nostre territori.

“El Reial decret llei no cobreix totes les reclamacions plantejades en la denúncia que ha presentat davant de Deutsche Bank, que està sent deliberada pel Tribunal de Justícia de la UE i que, previsiblement, serà coneguda la setmana vinent”, manifesta Patiño. Considera, no obstant això, que el registre horari ha de ser una eina d'acció sindical en el si de les empreses i de la negociació col·lectiva.

Hi ha diversos mecanismes, tan manuals com digitals, per a garantir el registre diari de jornada i que puga establir-se en totes les empreses, amb les peculiaritats que estableix la norma, prèvia consulta amb organitzacions sindicals i empresarials més representatives. “El com es duga a terme es trasllada a la negociació col·lectiva o a l'acord amb la representació legal de les persones treballadores”, afig el responsable d'Acció Sindical, qui lamenta que, en cas de desacord, es puga aplicar unilateralment per part de l'empresa. Des de CCOO PV s'estarà alerta al fet que aqueixos mecanismes no vulneren drets individuals sobre protecció de dades, reunisquen els requisits de necessitat, d’idoneïtat i de proporcionalitat i que s'informe adequadament al personal.

L'establiment de pautes, consideracions de temps de treball efectiu o descansos pactats, forma part de l'organització del treball en el si de l'empresa o del sector, per la qual cosa resulta inacceptable que s'argumenten aquestes afirmacions per a sembrar dubtes davant l'entrada en vigor de la norma.

“Manifestem la nostra preocupació davant els missatges que es puguen enviar a l'opinió pública, ja que seguir obviant que la jornada diària ha de ser registrada, solament perllonga les resistències empresarials a ser transparents, en contra de la cultura de la responsabilitat social empresarial, i a establir indicadors que verifiquen el compliment de l'objectiu del treball decent”, conclou Patiño.