Comisiones Obreras del País Valenciano | 26 abril 2024.

CCOO i UGT es mobilitzen per l'aplicació de l’SMI en el sector agrari i per un conveni estatal

• Dia 21, concentració de delegats i delegades a Alacant. A les 12.00 h, davant seu patronal agrària FEXPHAL (Pintor Lorenzo Casanova, 4).

CCOO d'Indústria i FICA UGT convoquen una jornada de mobilització a tot l'Estat per exigir un conveni estatal del sector del camp que homogeneïtze les condicions i que evite la competència deslleial. Al País Valencià, aquesta acció tindrà lloc a Alacant, on el conveni col·lectiu preveu salaris per sota de l’SMI i la patronal es nega a adequar-lo.

09/05/2019.
Sector agrario.

El pròxim 21 de maig, les federacions estatals de CCOO d'Indústria i d’UGT FICA, han convocat una jornada de mobilització a tot l'Estat que girara entorn de diverses accions.

Al País valencià, les dues organitzacions preparen una concentració de delegats i delegades a Alacant, on s'accentua la precarització del sector ja que el conveni col·lectiu agropecuari de la província preveu salaris per sota de l’SMI, i la patronal insisteix en la seua negativa a adequar-lo.

En el cas d'Alacant, la categoria professional que afecta el major nombre de persones, es troba a 6,63 euros l'hora, amb pagues extraordinàries, vacances i festius inclosos. Aquest és l'únic conveni del sector per sota de l’SMI al País Valencià. (12.600 euros bruts a l'any).

Les condicions laborals del sector agropecuari es regulen en més de seixanta convenis col·lectius. La immensa majoria són provincials, de comunitat autònoma o de regió. En ple segle XXI no hi ha un conveni estatal del camp que homogeneïtze les condicions del conjunt d'Espanya i que evite la competència deslleial. Després de mesos d'una negociació summament lenta, la patronal CEOE (ASAJA, FEPEX i el Comité de Gestió Cítrics) va decidir paralitzar la negociació per la decisió del Govern d'augmentar el salari mínim interprofessional (SMI) a 900 euros al mes, 12.600 euros anuals.

Des de l’augment de l’SMI, ja no parlem d'aplicar el IV AENC, que va acordar un salari mínim anual de catorze mil euros. Parlem de complir la Llei. Per aconseguir que s'aplique en el camp el que recentment va aprovar el Govern, i davant aqueix immobilisme, CCOO i UGT recorrerà a la pressió i a la mobilització: el 21 de maig serà el primer pas.

CCOO d'Indústria País Valencià, prepara expedicions de delegats i delegades en autobusos per visibilitzar el compromís de tota l'organització en la defensa del sector agrari.

En l'activitat agrícola valenciana predomina el sector citrícola especialment a Castelló i les comarques de les Riberes, la Safor i Camp de Morvedre, on prop de 200.000 persones duen a terme la seua activitat professional entorn de la recol·lecció i manipulat de cítrics. A aquestes persones treballadores se'ls apliquen els convenis sectorials propis, aliens als convenis agropecuaris que tenen menor incidència, en ser aquesta una activitat substancialment menor a causa de la configuració del tipus d'explotació agrària que es dona al País Valencià, que està a mans particulars en tractar-se de xicotetes explotacions.