Comisiones Obreras del País Valenciano | 28 marzo 2024.

CCOO exigeix reformar les pràctiques no laborals

És necessari establir els drets dels estudiants que realitzen pràctiques, entre els quals ha de preveure’s sempre un suport econòmic o beca. Igualment, han d'assegurar-se'n mecanismes perquè Inspecció de Treball i els sindicats puguem lluitar contra el frau d'una manera efectiva.

08/05/2019.
    Campanya beques precàries

Hui se celebra el Dia Mundial del Becari/ària, una figura que a Espanya es continua associant a la precarietat laboral i a la impossibilitat d'iniciar amb garanties un projecte de vida. Les pràctiques no laborals constitueixen un pas quasi imprescindible en la transició de la vida estudiantil a la vida laboral adulta que ha de ser regulada i dignificada. Les actuals pràctiques no laborals es caracteritzen pel frau i l'explotació, una situació que ha de ser corregida urgentment pel pròxim Govern.

Davant la celebració mundial d'aquesta efemèride, el sindicat CCOO assegura que la resignació no és acceptable davant la situació d'aquest col·lectiu, caracteritzat per la precarietat i la falta de garanties. “El pròxim Govern ha de fer-se càrrec dels compromisos del pla d'ocupació jove que, entre altres qüestions, estableix la necessitat de reformar el sistema de pràctiques no laborals per lluitar contra el frau i l'explotació”, assegura Carlos Gutiérrez, secretari confederal de Joventut i Noves Realitats del Treball.

L’actual sistema de pràctiques no laborals és caòtic, promou el frau laboral i, a més, no garanteix cap dret a les persones que estan realitzant pràctiques. Una situació de per si greu, que resulta tràgica quan es constata que els mecanismes per lluitar contra aquest frau són molt limitats.

Les pràctiques no laborals han de tindre una finalitat pedagògica i formativa. La persona en formació està a l'empresa per aprendre i/o observar, i no té obligació de produir com la plantilla. Aquestes pràctiques han d'estar integrades en un projecte pedagògic, amb el qual només tenen sentit

A més, han de ser objecte d'un doble seguiment amb la finalitat d'assegurar l'adquisició de vertaderes habilitats i competències: per a un professor del centre de formació i per a un tutor en l'empresa o entitat on es desenvolupen les pràctiques. Quan finalitzen, ha de realitzar-se una avaluació per part del professor.