Comisiones Obreras del País Valenciano | 29 marzo 2024.

Quins són els meus drets en la vaga del 8 de març?

• CCOO PV resol els dubtes al voltant de la vaga del Dia Internacional de les Dones Treballadores.

CCOO PV ha convocat vaga general parcial el pròxim dia 8 de març, amb aturades de dues per torn, i de 24 hores en alguns sectors. El sindicat respon a les preguntes suscitades davant la convocatòria i anima a exercir el dret a fer vaga contra les desigualtats, les bretxes de gènere i les violències masclistes.

25/02/2019.
Preguntes i respostes sobre la vaga del 8M

QUI CONVOCA LA VAGA LABORAL?

La Confederació Sindical de CCOO convoca una vaga general parcial de dues hores per torn. I de 24 hores en els sectors de l'educació; dels mitjans de comunicació, de la cultura i l’esport; i de contact center.

ÉS VAGA D'HOMES I DE DONES?

A realitzar la vaga en els centres de treball estan cridats dones i homes, igual que la vaga estudiantil i de consum. Sí que afecta exclusivament les dones la vaga de cures que el moviment feminista convoca aqueix dia.

QUINS SÓN ELS MEUS DRETS?

La vaga és un dret fonamental que no pot prohibir-te la teua empresa, a la qual no fa falta que comuniques prèviament que la faràs.

EN QUIN HORARI ES REALITZEN LES ATURADES PARCIALS?

Amb caràcter general, de 12 a 14 hores (en jornades partides i jornada continuada de matí); de 16 a 18 hores (en jornada continuada de vesprada) i les dues primeres hores del torn de nit que comence en el dia 8 de març. En la sanitat pública de 10 a 12 i de 17.30 a 19.30 hores.

QUINS EFECTES TÉ LA VAGA EN LA NÒMINA?

L'empresa descomptarà l'import íntegre de les hores no treballades, incloent-hi les parts proporcionals corresponents al salari base, els complements salarials i les pagues extres. No queden afectades les vacances, ni en la seua durada ni en la seua retribució. Tampoc es cotitza aqueix temps a la Seguretat Social.

PUC FER VAGA DE 24 HORES?

Sí, bé perquè s'haja acordat en la teua empresa o sector, o també perquè altres organitzacions sindicals han demanat l'autorització necessària per a realitzar-la en tots els sectors i empreses. Puc fer-la fins i tot si la meua empresa o sector fa de dues hores.

COM PUC CONTRIBUIR SI SÓC HOME?

Fent vaga laboral, oferint-me a cobrir els serveis mínims si les dones del meu lloc de treball volen fer vaga, encarregant-me de la cura de criatures i persones majors, no comprant i, sobretot, adoptant un paper secundari que afavorisca la visibilització de les dones.

QUÈ ES RECLAMA AMB AQUESTA VAGA?

- Derogació de les reformes laborals de 2010 i 2012.

- L'aprovació d'una Llei d'igualtat salarial, que garantisca la transparència salarial.

- Renda mínima garantida.

- L'enfortiment dels serveis públics.

- El desenvolupament del Pacte d'Estat contra violència de gènere.

- Ratificació Conveni 189 de l’OIT per a equiparar i millorar les condicions de les treballadores de la llar.

- Reforç tècnic i humà de la Inspecció de Treball.

- Impuls del diàleg social i de la negociació col·lectiva per combatre la precarietat laboral que afecta especialment les dones.